Hei
Gjør fortsatt oppgaver som handler om tallfølger/rekker. Jeg har kommet over en oppgave som lyder slik:
1) a[sub]1[/sub]=2 a[sub]3[/sub]=18
Finn differansen d og a[sub]2[/sub] hvis følgen er aritmetisk.
Finn også kvotienten k og a[sub]2[/sub] hvis følgen er geometrisk.
Jeg klarer jo regne det i hodet, men hvordan skal jeg sette det opp?
2) Finn formel for ledd nr. n hvis følgen er aritmetisk og hvis følgen er geometrisk.
Noen som kan forklare meg?
Tallfølger
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Sjef
- Innlegg: 890
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Hei!
I en aritmetisk rekke endres leddene som står ved siden av hverandre med differensen d. Ledd n blir da
a[sub]n[/sub] =a[sub]1[/sub] + (n-1) d
det gir foreksempel
a[sub]3[/sub] =a[sub]1[/sub] + 2 d
som gir d = 8 osv.
Hva geometriske rekker angår er ledd n gittt ved
a[sub]n[/sub] = a[sub]1[/sub]k[sup]n-1[/sup]
Som gir k = 3 osv.
Dette burde hjelpe deg videre!
MVH
Kenneth M
I en aritmetisk rekke endres leddene som står ved siden av hverandre med differensen d. Ledd n blir da
a[sub]n[/sub] =a[sub]1[/sub] + (n-1) d
det gir foreksempel
a[sub]3[/sub] =a[sub]1[/sub] + 2 d
som gir d = 8 osv.
Hva geometriske rekker angår er ledd n gittt ved
a[sub]n[/sub] = a[sub]1[/sub]k[sup]n-1[/sup]
Som gir k = 3 osv.
Dette burde hjelpe deg videre!
MVH
Kenneth M
-
- Sjef
- Innlegg: 890
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Hei!
Litt usikker på hva du mener. I svaret over er vel de sammenhengene du spør etter gitt, eller? Ut fra mitt svar over kan du lett regne ut n = 4 eller n = 1000 eller n er lik hva somhelst, samtidig som den generelle sammenhengen lett finnes ut fra defenisjonen på der respektive følgene.
MVH
KM
Litt usikker på hva du mener. I svaret over er vel de sammenhengene du spør etter gitt, eller? Ut fra mitt svar over kan du lett regne ut n = 4 eller n = 1000 eller n er lik hva somhelst, samtidig som den generelle sammenhengen lett finnes ut fra defenisjonen på der respektive følgene.
MVH
KM
Ja, formlene er enkle å regne ut ifra. Men ut ifra informasjonen jeg får i oppgaven skal jeg kunne lage en formel for ledd nr. n hvis følgen er aritmetisk og hvis følgen er geometrisk.
a[sub]1[/sub]= 2 a[sub]3[/sub]=18
Så tror jeg at oppgaven går ut på å utlede en formel der jeg vil bruke a[sub]1[/sub] og a[sub]3[/sub] som opplysninger.
F.eks.: Jeg får 100 kr i ukepenger i uke nr.1. Beløpet skal økes med 2 kr hver uke. Finn en formel for beløpet i uke nr.n.
Svaret blir da: a[sub]n[/sub]= 98+2i
Eks.2: I en aritmetisk følge er a[sub]3[/sub]= 11 og a[sub]5[/sub]=8
Finn en formel for ledd nr.n. Svar: a[sub]n[/sub]= 31/2 - 3/2 *n
Har jeg forklart godt nok? Eller er det bare jeg som ikke forstår noe?
a[sub]1[/sub]= 2 a[sub]3[/sub]=18
Så tror jeg at oppgaven går ut på å utlede en formel der jeg vil bruke a[sub]1[/sub] og a[sub]3[/sub] som opplysninger.
F.eks.: Jeg får 100 kr i ukepenger i uke nr.1. Beløpet skal økes med 2 kr hver uke. Finn en formel for beløpet i uke nr.n.
Svaret blir da: a[sub]n[/sub]= 98+2i
Eks.2: I en aritmetisk følge er a[sub]3[/sub]= 11 og a[sub]5[/sub]=8
Finn en formel for ledd nr.n. Svar: a[sub]n[/sub]= 31/2 - 3/2 *n
Har jeg forklart godt nok? Eller er det bare jeg som ikke forstår noe?
-
- Sjef
- Innlegg: 890
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Hei!
Jeg vet sannelig ikke... Mulig jeg ikke skjønner problemet? Noen andre som kan trå til?
KM
Jeg vet sannelig ikke... Mulig jeg ikke skjønner problemet? Noen andre som kan trå til?
KM
-
- Sjef
- Innlegg: 890
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Hei!
Flott at du fikk det til, hva var det egentlig du skulle finne og hvordan fant du det
MVH
Kenneth M
Flott at du fikk det til, hva var det egentlig du skulle finne og hvordan fant du det
MVH
Kenneth M
Som jeg trodde skulle jeg finne en formel for ledd nr.n når det var både en aritmetisk og geometrisk rekke.
a[sub]1[/sub]= 2 a[sub]3[/sub]=18
Formelen for ledd nr.n er da rett og slett (aritmetisk)
d=8 (differansen må jeg ha med)
a[sub]n[/sub]=a[sub]1[/sub]+(n-1)d
a[sub]n[/sub]=2+(n-1)*8= 8n-6
Geometrisk,
a[sub]n[/sub]=a[sub]1[/sub]*k[sup]n-1[/sup]
k=3
a[sub]n[/sub]=2*3[sup]n-1[/sup]
Så enkelt var det.....
a[sub]1[/sub]= 2 a[sub]3[/sub]=18
Formelen for ledd nr.n er da rett og slett (aritmetisk)
d=8 (differansen må jeg ha med)
a[sub]n[/sub]=a[sub]1[/sub]+(n-1)d
a[sub]n[/sub]=2+(n-1)*8= 8n-6
Geometrisk,
a[sub]n[/sub]=a[sub]1[/sub]*k[sup]n-1[/sup]
k=3
a[sub]n[/sub]=2*3[sup]n-1[/sup]
Så enkelt var det.....