Eksamen grunnskolen vår 2024

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Del 1:
10kl_V24_del1.pdf
(4.62 MiB) Lastet ned 5964 ganger
Del 2:
10kl_V24_del2.pdf
(6.42 MiB) Lastet ned 4899 ganger
Begge delene samlet:
10kl_V24_hele_settet.pdf
(11.05 MiB) Lastet ned 392 ganger
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Noen kommentarer til eksamenssettet fra gruppen Matematikkdidaktikk på Facebook: https://www.facebook.com/groups/669526076406894
Savner den gamle eksamenstypen der selve regningen sto i fokus. For mye skriving, argumentering og tolkning etter min mening. I tillegg syns jeg inngangsterskelen er for høy for de som strever i faget. Savner at a) oppgaven er noe som nesten alle får til. b oppgaven litt vanskligere osv. Slik at alle får oppleve noe mestring, og at de ikke er nødt til å hoppe over hele oppgaver. Ettersom flere gutter strever med skriving og lesing vil jeg tro at den nye eksamenstypen også vil bidra til at gutter vil gjøre det dårligere i matematikk enn tidligere uten at jeg har sjekket dette opp 🙂. Syns oppgavene fra den gamle eksamenstypen var morsommere å rette for oss lærere også , men det er det kanskje bare meg som tenker 😉
Ja, enig. Her er vel egentlig kjernen at den nye læreplanen bommer i forhold til hva faget burde være.
Mener at elevene som ligger på lav/middels (2 - 3) har veldig lite å gå på her. Du må være en meget dyktig leser, noe dessverre de med lavest ferdighet ofte ikke er. Gode oppgaver for de med høy måloppnåelse. Når det gjelder programmering, så er det vanskelig å bedømme vanskelighetsgrad, da det enda ikke har kommet en klar føring på hvor nivået skal ligge etter 10.trinn på dette området. Her tror jeg det er vanvittige forskjeller fra skole til skole - alt helt avhengig av hvor interessert/kompetent hver enkelt lærer er.
Likte ikke oppgave 8. Den drukner i informasjon. Elendig design. Del 1 helt grei, men oppgave 3 skurrer bittelitt. Som andre her har påpekt: Lite å hente for de som ligger på 2-3. Mange vil snuble rett og slett på grunn av språket.
Jeg synes inngangsterskelen på oppgavene, spesielt på del 2 er for høy for mange elever. Spesielt på del 2. De som strever med lesing vil slite med å få tak i den informasjonen de trenger, spesielt på den åpne oppgaven. Der var det alt for vanskelig å komme i gang med noe fornuftig. Jeg vil tro at den del av elevene som ville kunne klare å finne sentralmål og spredningsmål på den åpne oppgaven, vil kunne bli forvirret av at dataene ser ut til å være organisert i en tabell, mens det jo egentlig bare er fylt inn i celler i Excel, uten noen kolonnenavn eller noe. Her kunne oppgaven godt ha vist en frekvenstabell. Jeg savner også en mulighet for å vise regresjon for de sterke elevene. Dette har vi forberedt som et "glansnummer" på den åpne oppgaven, men det var lite anledning til det her. Mine 10. klassinger var litt fortvilet og følte at de satt og leste og skrev mer enn de regnet matematikk. Del 1 var som forventet, enig med de som skriver at oppgave 3 er i overkant komplisert for en del elever.
Del 1 var grei, noe på del 2 var også greit. Men spesielt oppgave 8 som flere påpeker blir svært vanskelig for mange. Inngangen blir vanskelig, man kan ende opp med at de som ligger på lav måloppnåelse ikke får til å vise noe som helst. inngangsterskelen blir stor for stor. Bare den første informasjonen om antall minutter gjør det vanskelig for mange pga. Måten den fremstilles. Sikkert grei for de på middels+ til høy, som forsåvidt gjelder flere oppgaver.
Veldig mye informasjon og tekst, som dessverre er veldig vanskelig for de som sliter med lesing/språk også.
Programmeringsoppgavene varierer også ganske mye fra år til år..
alekchris08
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 21/05-2024 23:40

Jeg går i 10. og hadde denne eksamenen i dag, og jeg ble sjokkert da jeg så oppgavene i del 2. Dette er ikke i nærheten av det vi hadde blitt forberedt på i tentamener og prøver. Jeg føler og følte meg lurt. Jeg er veldig glad i matematikk, og jeg var sykt glad for å komme opp i matematikk som skriftlig siden matteoppgaver har stort sett bare ett riktig svar, men ikke nå lengre nå som alle besvarelsene kan tolkes mer subjektivt slikt som i norsk og engelsk. Jeg tror jeg ikke gjorde flere enn fire til fem utregninger i hele del 2. Jeg skrev heller syv sider med tekst. Uforutsigbarheten som kommer med oppgaver uten ett konkret og riktig svar gjorde at jeg hadde vondt i magen under hele eksamen. Spesielt når jeg ikke vet hva kompetanse det er forventet at vi skal vise på slike oppgaver siden vi har nesten ikke jobbet med noe lignende. Oppgave 8 var helt forferdelig i design, språk og informasjon, måtte bruke en del minutter bare for å forstå informasjonen som ble fremstilt da jeg bare hadde litt over én time igjen, som da bare økte stresset.

Vet noen om 1T Matematikkeksamen har blitt endret på samme måte? Jeg skal ha eksamen i 1T som privatist om to dager, og jeg begynner å bli ganske bekymret.
Heipådeg08
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 22/05-2024 11:31

Ser ut til at 1t er fortsatt det samme.

Men er helt enig, den nye formaten er udugelig. Vanskelig å vite hva slags kompetanse man skal vise på oppgave 8😅
Svar