Geometri..kan noen hjelpe?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
lotte1993
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 10/12-2007 19:36

jeg sjønner ikke denne oppgaven.. kan noen vise meg hvordan jeg skal regne den ut.. kan noen hjelpe meg? plis.

Oppgaven er:

Ingrid har en stige som er 9,0 cm lang og skal male huset til onkel Øyvind.

a) hvor høyt når stigen når beina står 3,0 m fra veggen?

b) hvor langt fra veggen må hun plassere stigen dersom den skal nå 8,0 m opp på veggen?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nå syns jeg du begynner å få en rimelig høy postefrekvens her! Prøver du i det hele tatt på oppgavene selv? Denne oppgaven går på helt grunnleggende anvendelse av pytagorassetningen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
lotte1993
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 10/12-2007 19:36

ja, jeg prøver faktisk...
lotte1993
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 10/12-2007 19:36

jeg er kjempe dårlig i matte... men jeg prøver å få det til.. men jeg klarer det ikke... unskyld då..
KjetilEn
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 28/02-2007 17:30
Sted: Oslo

Først tegner du en figur, da ser du fort at du skal finne lengden på ett av katetene i en rettvinklet trekant. Pytagoras læresetning sier i en rettvinklet trekant at:

[tex] a^2 = b^2 + c^2[/tex]

Der a er lengden på hypotenusen og b og c er lengdene på katetene. Da gjenstår det bare litt algebra, klarer du resten selv?
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.
Svar