Gyldne rektangler..:?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Jeg øver til mattetetamen, og så har jeg kommet over noe som blir kalt for gyldne rektangler og slikt....??

Hva er egentlig det... :? rart at vi aldri har gjennomgått det. :?: Men det er sikkert noen her som vet det, så hvis noen kunne forklare meg hva det er og hva det brukes til hadde det vært kjempefint.
Jo raskere, jo bedre ;)

Takk på forhånd. :)
...
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Når forholdet mellom lengden (l) og bredden (b) til
rektanglet er lik det gyldne snitt (phi)
der phi er:

[tex]\phi = \frac{1+\sqrt5}{2}\approx 1,618[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Et gyllent rekangel er et rektangel der forholdet mellom den lengste og den korteste siden er [tex]\phi[/tex]. (Tilnærmet 1.618)

Her er noen eksempler:
http://www.mathopenref.com/rectanglegolden.html
(Advarsel: Java)

Her er en oppgave jeg husker å ha fått i 9. - 10. klasse:

Et gyldent rektangel har arealet 1000cm^2, hvor lange er sidene?

Edit: Og litt ekstrainfo:
[tex]x ^2 = x+1[/tex]

Løs den for x, og du vil komme fram til [tex]\phi[/tex]
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Du kommer nok ikke til å få spørsmål om dette, selv om det står om det gyldne snitt i boken er det ikke i pensum. Men det er ingen grunn til å ikke lære seg det, og så kan du belønne deg selv med en flott t-skjorte!
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

2357 skrev:Du kommer nok ikke til å få spørsmål om dette, selv om det står om det gyldne snitt i boken er det ikke i pensum. Men det er ingen grunn til å ikke lære seg det, og så kan du belønne deg selv med en flott t-skjorte!
Hvor har du det fra at det gyldne snitt ikke er pensum? Husk at de som går ut tiende klasse nå, er en del av den nye læreplanen og der finner man blant annet dette punktet:

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne utforske, eksperimentere med og formulere logiske resonnement ved hjelp av geometriske idear, og gjere greie for geometriske forhold som har særleg mykje å seie i teknologi, kunst og arkitektur

Dette inkluderer absolutt det gyldne snitt.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Ja, jeg har forstått det etter hvert.
Tusen takk for all hjelpen da;)

PS: LGO, hvor er det du fant de læreplansmålene/kompetansemålene for 10. klasse i år? Jeg har lyst til å sjekke de ut, slik at jeg vet hva jeg skal kunne etter tiende klasse. Fint om du sier hvor jeg kan finne de. :)

Takk på forhånd: :D
...
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

RKT skrev:Ja, jeg har forstått det etter hvert.
Tusen takk for all hjelpen da;)

PS: LGO, hvor er det du fant de læreplansmålene/kompetansemålene for 10. klasse i år? Jeg har lyst til å sjekke de ut, slik at jeg vet hva jeg skal kunne etter tiende klasse. Fint om du sier hvor jeg kan finne de. :)

Takk på forhånd: :D
De ligger på sidene til undervisningsdirektoratet, nærmere bestemt:
http://www.udir.no/templates/udir/TM_Læ ... sid=212158

Flott at du tar initiativ til selv å sjekke hva kompetansemålene er. Er en fordel å vite hva man må kunne. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

LGO skrev:Hvor har du det fra at det gyldne snitt ikke er pensum?
Vel, nå har jeg riktignok ikke slått opp hva som er pensum, dog går jeg i tiende selv og har fått beskjed om at vi ikke kommer til å gå igjennom dette, vi fikk heller ikke noe om det på tentamen.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

2357 skrev:
LGO skrev:Hvor har du det fra at det gyldne snitt ikke er pensum?
Vel, nå har jeg riktignok ikke slått opp hva som er pensum, dog går jeg i tiende selv og har fått beskjed om at vi ikke kommer til å gå igjennom dette, vi fikk heller ikke noe om det på tentamen.
Hmm... da tror jeg at jeg ville snakket med lærerne mine. For slik som jeg viste med sitatet ovenfor fra læreplanen, kommer det tydelig fram at det gyldne snitt er en del av pensum og eksamen gis sentralt. Dvs at lærerne ved din skole ikke lager oppgavene, og dermed ikke kan bestemme seg for å utelate det gyldne snitt.
Jeg jobber selv som matematikklærer i ungdomsskolen.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gundababb
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 26/02-2008 21:47

Jeg går også i tiende, og vi har heller ingenting om det gyldene snitt. Men så følger vi fremdelses lærerplanen L97 da, på grunn av at denn nye lærerplanen ikke ble innført før vi begynte i niende...
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Gundababb skrev:Jeg går også i tiende, og vi har heller ingenting om det gyldene snitt. Men så følger vi fremdelses lærerplanen L97 da, på grunn av at denn nye lærerplanen ikke ble innført før vi begynte i niende...
Beklager. Kan jeg skylde på at jeg har ligget syk en stund? hehe. Dere har helt rett. Kunnskapsløftet gjelder ikke dere som går i tiende nå, men først de som går i åttende og niende. Dvs at kompetansemålene jeg la ut link til, heller ikke gjelder dere.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg var ikke helt i form, og dere fikk meg litt usikker siden alt i K-06 ikke er innført enda. Alle som går i tiende skal likevel opp i K-06 til skriftlig eksamen våren 2008. Dvs at det gylne snitt er pensum for dere.

Takten for innføring av K-06 kan dere finne her:
http://www.udir.no/templates/udir/TM_Ar ... px?id=2309

Jeg ville nok tatt en liten samtale med lærerne mine, dersom de påstår at det gylne snitt og K-06 ikke er pensum for dere...
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hvis det er i pensumet i år, er det vel bra at jeg kan det. :D
Man kan aldri lære for mye. ;)
...
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

RKT skrev:Hvis det er i pensumet i år, er det vel bra at jeg kan det. :D
Man kan aldri lære for mye. ;)
Absolutt. :) Og det betyr at den linken jeg gav deg med kompetansemål stemmer.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar