DEN STORE MATTE MUNTLIG-TRÅDEN

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Her kan alle spørsmål og tips om muntlig eksamen i matematikk samles, så vi slipper 20 tråder med samme emne.

Selv fikk jeg vite for to timer siden at også jeg kommer opp i matematikk. Mitt tema: "Sertifikat"
Jeg kunne godt tenkt meg "Idrettsarrangement", men slik ble det ikke.
Siden halve klassen fikk vite dette i dag, skal vi opp på fredag en gang. Jeg håper å beholde sekseren, og går opp med en femmerkompis med samme ambisjoner.

Vi skal skrive en slags historie som tar for seg en trailersjåfør. Fra han tar trailerlappen og utover. Vi tar for oss geometri (skilt, dekk, påhenger osv.), vei/fart/tid, økonomi (i forbindelse med oppkjøring, lønn osv.), statistikk (ang. trafikkulykker), lastekapasitet og tyngde (gjerne med store tall, normalform osv.), prosent (litt usikker på hvor ennå), og det aller mest selvfølgelige: ligninger og algebra.

Har noen tips til oss blir jeg kjempeglad om dere kan poste dem her, og jeg (og forhåpentligvis flere) kan hjelpe andre som skriver her om sin muntligeksamen.

Realist1
torq
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 06/06-2007 11:19

Jeg kunne trengt noen tips til hvordan jeg kunne fått lurt inn noen likninger og algebra inn i en oppgave som lyder slik: "Du skal lage et opplegg for en rundtur i Norge med buss/tog/fly/bil med ditt hjemsted som utgangspunkt. Tidsramme og reiserute bestemmer du selv.

Noen som vet hvordan og hva slags likninger og algebra jeg kan lure inn?
Larser'n
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 01/06-2007 19:27
Sted: Løten (Hamar)

Du kan jo for eksempel legge inn en annonse fra et busselskap hvor det står følgende. Dere er en gruppe som skal reise med buss fra (eks) Oslo - Trondheim. Dere kan betale en fast pris pr. deltager på f.eks 150 kroner pr. billett, eller velge mellom en løsning som gir dere 5 % rabatt pr. billet. Billettprisen på sistnevnte alternativ starter ved 250 kroner. Hva vil lønne seg hvis dere er 15 stykker som reiser? Og når vil det lønne seg å ta alternativ 2?

Bare et eksempel.
Sisyphos
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 18/08-2006 11:09

Flett inn likningsystemer med to ukjente også. Sensorer setter pris på dette. 5 voksne + 3 barn betaler 130 kroner, 2 voksne + 4 barn betaler 80 kroner. Hva koster billettene.
torq
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 06/06-2007 11:19

takk, men noen som har ideer til algebra? Den som egentlig er vanskeligst ^^ :o
torq
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 06/06-2007 11:19

nei det var det tydeligvis ikke. hehe :P
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Da var jeg ferdig ;)
Fikk 6 :D Med deg da?
Patz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 08/03-2007 23:41

Skal opp i muntlig eksamen nå på Tirsdag (ungdomsskolen)

Fikk følgende oppgave:

Bilde
(Klikk for større bilde)

Noen som har noen smarte idèer om hva jeg kan gjøre for å "imponere" litt her?

Takker for alle svar :)
Patz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 08/03-2007 23:41

Beklager dobbeltposten her nå, men har virkelig jernteppe...
Ingen som har noen idèer?
Chris A
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 11/06-2007 11:51

Oppgave: Spleisefest for minst 20 personer. Du har 10000kr til rådighet.
Noen som vet om noe jeg kan ha med??
Patz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 08/03-2007 23:41

Da er jeg stort sett ferdig med oppgavene, det eneste jeg har litt problemer med er å lage en fornuftig oppgave om finansieringen av hytta.
Er det noen som har noen forslag til hva en slik oppgave kan handle om?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Lag noe statistikk, ligninger med to ukjente, lån han må ta opp for å kjøpe hytta, eller penger han setter inn i banken for å kjøpe noe til hytta. Mulighetene er mange. Mange utgifter med en hytte. Kanskje han leier tomten? Skatt, strøm, vann, varme osv.
Svar