old school!. Hvordan er reglene for vanlig subtrasjon

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mr x
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 29/01-2007 15:42

Nå er det lenge siden jeg måte regne vanlig matte og prøve å legge fra meg lommeregneren.

Hvordan er reglene for enkle subtrasjon (barneskolen nivå)?. Får feilsvar når jeg skriver det ned på et A4 ark?

Setter pris på alle seriøse svar
Javisst :-)
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Hvilket stykke/hvilke stykker har du fått feil på? Og hva har du fått feil?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg har ikke noen definisjon, for det husker ikke. Men jeg kan jo alltids prøve å forklare.

Når det er minus forran et tall, kan minustegnet regnes som ett fortegn. Det "hører til" tallet bak. Hvis du behandler minus som ett fortegn, kan du behandlet det negative tallet som om det var pluss i mellom. Det du egentlig gjør da er at du legger til en negativ verdi. Dvs at
1 - 3 = -2 Er det samme som 1 + (-3) = -2

Da kan du også flytte rundt på tallene slik du måtte ønske (Så lenge det er en ren addisjon/subtraksjons oppgave). Da kan du også flytte tallet på andre siden av erlik, men da må det bytte fortegn.

1 - 3 = - 2
1 + ( - 3) = -2
Flytter -3 til andre siden av 1. (Da bytter det ikke fortegn)
-3 + 1 = -2

Flytter -3 over på andre siden av erlilk:
1 = -2 + 3

Flytter -2 over på andre siden av erlik:
1 + 2 = 3

Håper du skjønner litt mer nå :)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hvis du er ute etter en subtraksjonsalgoritme, så kan du ta en titt her...

http://online.edfac.unimelb.edu.au/4851 ... qadtxt.htm
Svar