Excel Oppgaver..

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ana-89

Hei! Jeg har noen excel oppgaver som jeg trenger litt hjelp til.. :s
Vet ikke om dere kan hjelpe..

I klasse 10c hadde de en undersøkelse om hvilke tv-programmer som var mest populære. Tabellen viser resultatet.

TV-program: Frekvens:
Dagsrevyen 4
Karl & Co 1
Hotel Cæsar 7
Ally Mc Beal 6
Sporten 4
Detektimen 3

a) Hvor mange elever går det i klassen? (denne er grei)
b) Framstill resultatet i et søylediagram. (denne er også grei)
men.. Ta også med en søyle som viser antall elever i klassen. Hvordan skal jeg gjøre det?? Altså når jeg prøvde ble det bare feil..

Her er også en annen oppgave som jeg sliter med:

Lysdal Sport A/S kjøper inn 20 par fotball støvler. De betaler 300 kr for hvert par. I tillegg betalte de 15% av innkjøpsprisen i frakt og forsikringer. Forretningen beregnet seg 80% avanse, og staten skal ha 24% merverdiavgift (moms). Hvor mye må kundene betale for et par fotballstøvler?

Kan noen hjelpe? Hvis ingen kan hjelpe her, så kan dere sende meg en mail med forklaring i excel, bare si fra så kan dere få den. =)
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Hvis du har laget et diagram med alle programmene er det ikke så vanskelig å legge til en søyle for summen. Hvis du har skrevet alle programmene i cellene A1 til A6, og frekvensene i B1 til B6 skriver du "Antall elever" i A7 og "=SUMMER(B1:B6)" i B7 (uten anførelstegn). Hvis du ikke får det til kan jeg sende et regneark på mail, men da må du gi din adresse først.
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Excel-fil sendt

Rettelse: Mail kunne ikke sendes. Reason: Remote SMTP server has rejected address. Sikker på at adressen stemmer?
sandern

kan du sende excel arket til meg på mail? s.nerlandsrem@gmail.com
sandern

(den siste oppgaven)
Svar