Trenger hjelp !!! har prøve imorgen!!!!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mattekatt
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 26/09-2010 12:39

Hei! jeg trenger hjelp til et spørsmål. Jeg vet hordan jeg finner areal og omkrets, men jeg vet ikke hvordan jeg finner diameteren til halvsirkelen. :(


Det er en sammensatt figur. Som er settet sammen av en rektangel som har lengde 5,2 cm og bredde 4,8 cm.
Rektangelet sitter fast sammen med et rettvinklet trekant, som har høyde 4,8 cm og grunnlinje 3,3.

Grunnlinjen til trekanten og lengden på rektangelet blir 8,5 cm til sammen.

På hypotenusen til trekanten sitter det fast en halvsirkel. Jeg vet ikke diameteren eller radiusen til denne halvsirkelen.

Hvordan finner jeg diameteren eller radiusen til halvsirkelen ?

Jeg skulle hatt med ett bilde men det gikk ikke an å sette inn. :cry:


Takk på forhånd, og hvis du kunne svare på dette spørsmålet kunne du forklare forenklet og tydelig. :P
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Hvis du har et bilde, eller kan ta et bilde, så kan du laste det opp på:
http://www.tinypic.com/

Og så kan du bruke lenken med [IMG]-taggene du får opp i innlegget, så vi også får sett. Blir lettere å forklare da. 8-)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

Mener du at diameteren til halvsirkelen er lik hypotenusen til trekanten?

Isåfall, vet du hvordan du kan regne ut lengden av hypotenusen til en rettvinklet trekant?
mattekatt
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 26/09-2010 12:39

| | \
| | \ <----Tenk dere at halvsirkelen sitter fast der
| | \ klarer ikke å tegne halvsirkelen. :lol:
| | \
|___________|___ | så vet dere målene takk på forhånd
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

Igjen: er det slik at diameteren til halvsirkelen faller sammen med hypotenusen til trekanten?
Svar