Omkrets av loop

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
six
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 23/03-2015 17:48

Hei, jeg lurte på om det finnes en formel for omkretsen av en loop i en fornøyelsespark? Har prøve muntlig eksamen imorgen, fikk temaet "fornøyelsespark" idag og bestemte meg for å finne omkretsen av en "berg og dal-bane".
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

Det er ikke helt trivielt for en ungdomsskole-elev å finne omkretsen av en berg og dal-bane. Radiusen fra sentrum av loop-en kan tilnærmes med [tex]R=\frac{v^2 -2gh}{a-gcos{\theta}}[/tex].

Du kan lese denne artikkelen om du er interessert i emnet, selv om jeg ser at eksamen allerede er avlagt: link
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Jeg ville vel foreslått å bare anta at loopen er sirkulær. Selv om det ikke er helt riktig i det virkelige liv, så høres det ut som en fin idé til muntlig eksamen på ungdomsskolen. :-) Selv husker jeg at jeg regnet ut volumet av biler, blant annet, og da forenklet jeg formene veldig. :) Det ble 6!
Svar