Eksamen 2016 del 2 oppg 3 fasit

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Anne Britt

Er fasit riktig på oppgave 3 b på del 2 av eksamen 2016 - grunnskoleeksamen?
mingjun
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 18/11-2016 21:13
Sted: Det projektive planet

Hvis det er 6 måter fasiten oppgir, så ja.

$3377, 3737, 3773, 7337, 7373, 7733$
per.rasmussen

Oppgave 3b er oppgave med familien som leier bil i Venezia.

Fasiten er feil, og samtidig mener jeg oppgaven er uklar også.

Jeg mener nemlig at det ikke skal medregnes bensinpris i de 308 euroene som familien betaler. Alle ganger jeg har leid bil, så er det skrevet i avtalen at bilen leveres med full tank etter bruk, altså må bensinen betales av den som leier bilen, og er sånn sett ikke en del av leien. Isåfall blir fasitsvaret 880 kilometer kjørt, 308 Euro / 0,35 Euro per km.

Dersom man allikevel skal se bort fra hva som er vanlig praksis ved leie av bil (jeg har jo aldri leid bil i Venezia, så jeg skal ikke være helt bastant). Så er det fortsatt feil i fasiten, fordi fasiten bruker 3,5x og 0,45x til å beregne kostnaden per mil kjørt. Dette stemmer ikke, dersom du skal beregne en pris per kjørte kilometer i bensinutgifter, så vil denne være 0,7425 euro per mil (0,45 liter/mil * 1,65 Euro/liter) som igjen fører til at kjørte distanse blir 726 kilometer gitt at bensinen er en del av leia.

Hvilket av svarene som er riktige, avgjøres vel av hvilke premisser eleven satte ved besvarelsen av oppgaven. :)
Svar