Spørsmål til eksamen 1T høst 2016

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
spørsmålomeksamen1T

Bilde

Dette er en oppgave fra eksamen høst 2016, og jeg lurer egentlig på åssen det er mulig å løse denne? Først av alt må jeg si at jeg ble ganske skremt av å i det hele tatt se oppgaven. Men jeg prøvde litt allikevel, og kom frem til dette:

Bilde

Herfra skjønner jeg ikke hvordan du kan komme frem til en lengde for CD uten å minst ha en av sidene, ei heller bevise at CD er Bilde. Hva er liksom a'en her?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Man ser at [tex]\triangle DBC[/tex] er en [tex]30^{\circ},60^{\circ},90^{\circ}[/tex], og dermed vet vi at den minste kateten er halvparten av hypotenusen¨¨


[tex]Hyp=DB=a[/tex]


[tex]BC=\frac{1}{2}a[/tex]

Bruk pythagoras

[tex]BC^2+DC^2=DB^2\\ \Longleftrightarrow \left ( \frac{1}{2}a \right )^2+DC^2=a^2[/tex]

Så løs mhp. [tex]DC[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Her er en video av metoden jeg brukte: http://udl.no/v/1t-matematikk/eksamen-1 ... areal-1390
Bilde
spørsmålomeksamen1T

Sykt bra! Tusen takk for hjelp. Ser over videoen :)
Svar