Spørsmål til eksamen 1T høst 2016
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Dette er en oppgave fra eksamen høst 2016, og jeg lurer egentlig på åssen det er mulig å løse denne? Først av alt må jeg si at jeg ble ganske skremt av å i det hele tatt se oppgaven. Men jeg prøvde litt allikevel, og kom frem til dette:
Herfra skjønner jeg ikke hvordan du kan komme frem til en lengde for CD uten å minst ha en av sidene, ei heller bevise at CD er . Hva er liksom a'en her?
Man ser at [tex]\triangle DBC[/tex] er en [tex]30^{\circ},60^{\circ},90^{\circ}[/tex], og dermed vet vi at den minste kateten er halvparten av hypotenusen¨¨
[tex]Hyp=DB=a[/tex]
[tex]BC=\frac{1}{2}a[/tex]
Bruk pythagoras
[tex]BC^2+DC^2=DB^2\\ \Longleftrightarrow \left ( \frac{1}{2}a \right )^2+DC^2=a^2[/tex]
Så løs mhp. [tex]DC[/tex]
[tex]Hyp=DB=a[/tex]
[tex]BC=\frac{1}{2}a[/tex]
Bruk pythagoras
[tex]BC^2+DC^2=DB^2\\ \Longleftrightarrow \left ( \frac{1}{2}a \right )^2+DC^2=a^2[/tex]
Så løs mhp. [tex]DC[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Her er en video av metoden jeg brukte: http://udl.no/v/1t-matematikk/eksamen-1 ... areal-1390