Prøve muntlig, trenger inspirasjon

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Chinatown11

Hei! Jeg skal ha muntlig prøveeksamen i matte i morgen og er veldig giret på å gjøre et godt inntrykk. Jeg har 10 minutter til rådighet der jeg skal presentere oppgaver jeg har laget og hvordan jeg har løst dem. Har laget to oppgaver som jeg er veldig fornøyd med og trenger litt hjelp og inspirasjon til den tredje (og siste, tror jeg (bruker ca 6,5 minutter på å vise de to første oppgavene.))

Jeg skal ta utgangspunkt i tre av emnene nedenfor. Den ene oppgaven går ut på bussbilletter: hva blir prisen hvis det er 20% avslag og hva sparer man mest på av månedskort og enkeltbilletter. Oppgave to går ut på at en person skal kjøpe maling og bruker x antall kr på det. Hvor mye hvit maling kjøper han, og hvor mye svart maling kjøper han?

Oppgave en går vel i kategorien tall (og algebra)? Oppgave to har jeg regnet ut i form av en likning + vist utregning med graf, så den går vel i kategorien (tall og) algebra? Tror det skal gå greit, mtp at det er to forskjellige ting.

1 Tall og algebra
2 Geometri
3 Målinger
4 Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk
5 Funksjoner

Dermed er jeg nå på jakt etter en tredje oppgave, men sitter litt fast. Jeg vurderer å ta en sannsynlighets oppgave, men føler det blir litt for lett. Oppgavene skal ikke være for lett, de skal være litt krevende, men du må forstå selv hva du holder på med og det er nok derfor jeg sliter litt nå. Noen som kan hjelpe meg litt i gang? Tusen takk for hjelp!
Svar