Ulikheter?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Andaasga
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 16/11-2003 15:01
Sted: SKi..

Kan noen fortelle meg litt om ulikheter, Jeg har forstått at jeg regner ulikheter på samme måte som likninger, og hvis man ganger eller deler med - tall så snur man "krokodilletegnet".

I oppgaver hvor det ikke er ganging eller deling med minus er et da samme hvilken vei krokodille tegnet står? Bare det står samme vei i hele oppgaven? Hva er det som gjør en ulikhet sann?

Takker for svar.. Håper dere klarer å forstå hva jeg lurer på!!
Andrea!!
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Når ulikhetstegnet står en vei, kan man gange eller dele med et positivt tall på begge sider uten at det påvirker gyldigheten av ulikheten, med andre ord krokodilletegnet snus ikke. Er tallet derimot negativt, må det snus. Vi kan også trekke fra eller legge til tall uten at gyldigheten påvirkes.

En sann ulikhet er f.eks. 5>3, i motsetning til 7>12 som er et usant eller galt utsagn. Det ser vi med en gang. I utsagnet 3x+1>x+5 klarer vi ikke uten videre å se hvilke verdier av x som gjør utsagnet riktig. Bare visse verdier av x vil gjøre ulikheten sann, og disse må vi da finne med de regler som gjelder for ulikheter.

Håper det hjalp! :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Svar