"matte ord" til eksamens øving

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
MemyselfandI
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 18/05-2006 10:42
Sted: Bergen

Jeg trenger en forklaring på hva disse ordene er og betyr !

Hva er og betyr :

Primtall
Naturlige tall
Hele tall
Reele tall
Variasjonsbredde
Irrasjonelle tall
Rasjonelle tall


Takker på forhånd :D
Gjest

Primtall: Tall som bare er delelige med 1 og med seg selv. (1 er ikke et primtall)
Variasjonsbredden: Differansen mellom største og minste observasjon
Gjest

MemyselfandI skrev:Jeg trenger en forklaring på hva disse ordene er og betyr !

Hva er og betyr :

Primtall
Naturlige tall
Hele tall
Reele tall
Variasjonsbredde
Irrasjonelle tall
Rasjonelle tall


Takker på forhånd :D

naturlige tall er de helt vanlige tallene 0 og oppover. de uten komma... :wink:
MemyselfandI
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 18/05-2006 10:42
Sted: Bergen

oki , takker for svar !

MEN jeg skjønner ikke primtall ! alle tall kan vel deles på 1 og på seg selv ?! :? Eller er jeg helt lost ?
HAr du en god forklaring til meg?
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

MemyselfandI skrev:Jeg trenger en forklaring på hva disse ordene er og betyr !

Hva er og betyr :

Primtall
Naturlige tall
Hele tall
Reele tall
Variasjonsbredde
Irrasjonelle tall
Rasjonelle tall


Takker på forhånd :D

Naturlige tall:
Naturlige tall er tall som ikke har desimaler. N={1,2,3,..}
Her er det en del uenighet rundt omkring, noen mener at 0 også er en del av de naturlige tallene.

Hele tall:
Er egentlig det samme som naturlige tall, men her er det også delte meninger. Noen mener at hele tall er 0 i tillegg til de naturlige tallene. Hele tall må ikke forveksles med heltall.

Heltall:
Heltall er de naturlige tallene, 0 og negativene til de naturlige tallene. Dvs.
{..,-3,-2,-1,0,1,2,3,..}

Rasjonelle tall:
Tall som kan uttrykkes som en brøk der teller er et heltall og nevner er et naturlig tall.

Irrasjonelle tall:
Tall som ikke kan uttrykkes som brøk der teller er heltall og nevner er et naturlig tall. f.eks. [symbol:rot] 2.

Reelle tall:
Reelle tall er alle tall på tallinjen, dvs de rasjonelle og de irrasjonelle tallene.

Primtall:
Naturlige tall større enn 1 som kun er delelig på 1 og seg selv.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

http://mathworld.wolfram.com/PrimeNumber.html

Primtall er et ganske stort kapittel i seg selv ;)
MemyselfandI
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 18/05-2006 10:42
Sted: Bergen

jeg føler meg helt dum her jeg sitter ! Jeg skjønner rett og slett ikk det primtall tullet !!! :? Jeg får det ikke til å stemme uansett hvordan jeg snur og vender på det !!! :cry: HJEEEEEEEEEEELP !
gjest

altså.. det vi mener med at primtall er større enn 1 og bare kan dele på seg selv er at hvis vi f.eks tar tallet 5. det er ingen tall som kan dele på 5 for å få et HELT tall.

F.eks 5/2 blir jo 2,5

2,5 er ikke et helt tall, og det fins ingen andre tall som du kan dele på 5 for at du skal kunne få et helt tall, derfor er 5 et primtall.

Andre primtall: 2,3,5,7,11,13,17,19,23,29 osv...

Håper det hjalp=)
MemyselfandI
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 18/05-2006 10:42
Sted: Bergen

gjest skrev:altså.. det vi mener med at primtall er større enn 1 og bare kan dele på seg selv er at hvis vi f.eks tar tallet 5. det er ingen tall som kan dele på 5 for å få et HELT tall.

F.eks 5/2 blir jo 2,5

2,5 er ikke et helt tall, og det fins ingen andre tall som du kan dele på 5 for at du skal kunne få et helt tall, derfor er 5 et primtall.

Andre primtall: 2,3,5,7,11,13,17,19,23,29 osv...

Håper det hjalp=)

Jeg elsker deg ! Jeg forstod det endelig, takket være DIN flotte forklaring!!! :D Tusen tusen tusen tusen takk!!! :D :)
Gjest

MemyselfandI skrev:
gjest skrev:altså.. det vi mener med at primtall er større enn 1 og bare kan dele på seg selv er at hvis vi f.eks tar tallet 5. det er ingen tall som kan dele på 5 for å få et HELT tall.

F.eks 5/2 blir jo 2,5

2,5 er ikke et helt tall, og det fins ingen andre tall som du kan dele på 5 for at du skal kunne få et helt tall, derfor er 5 et primtall.

Andre primtall: 2,3,5,7,11,13,17,19,23,29 osv...

Håper det hjalp=)

Jeg elsker deg ! Jeg forstod det endelig, takket være DIN flotte forklaring!!! :D Tusen tusen tusen tusen takk!!! :D :)

hehe, bare hyggelig;)
alltid kjekt å kunne hjelpe andre vettu :wink:
Svar