ulikheter grafisk

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ath
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 12/06-2003 19:29
Sted: Oslo

Hei!
Jeg skjønner ikke helt om x > (et tall) eller skal være mindre. Det er det som forvirrer meg hele tiden og jeg spør læreren men han sier at den ene linjen ligger over den andre og er dermed større, men jeg skjønner ikke hvordan han vet at den ene ligger over den andre. Jeg klarer å tegne grafen, men ikke løse ulikheten grafisk, hvis dere skjønner. Jeg sliter ganske mye for å skjønne det. Her er det en oppgave som går ut på det, så jeg håper dere kan prøve å forklare så enkelt og greit som mulig for meg:

Løs ulikheten x-4> 2-x grafisk.

Tusen takk for hjelpen! :D
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Det er to lineære ligninger (rette grafer). Siden de ikke er parallelle må de skjære hverandre én plass.

På den ene siden av skjæringspunktet er den ene funksjonsverdien størst (ligger øverst), på den andre siden er den andre størst.

Ved å løse ulikheten på vanlig måte finner du ut at x > 3

Slik kan du finne det samme grafisk:
Vi har y[sub]1[/sub] = x-4 og y[sub]2[/sub] = 2-x
Her er grafene:
Bilde

Her ser du at y[sub]1[/sub] > y[sub]2[/sub] når x > 3
ath
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 12/06-2003 19:29
Sted: Oslo

oro2 skrev:Her ser du at y[sub]1[/sub] > y[sub]2[/sub] når x > 3
Akkurat her skjønner jeg ikke noe av hvordan ulikheten blir. Hvordan vet vi at det blir x>3 og ikke x<3? F.eks. y1 = x-4 og er større enn y2 = 2-x... betyr det at det største y-verdiet er x?

Ulikheter skiller seg fra likninger ved at den ene siden av ulikheten skal være større enn den andre. Den funksjonen som har størst y-verdi, er størst.

Denne teksten står i boka mi og jeg skjønner ikke den siste setningen.

Jeg skjønner ikke helt x>3. Det er så vanskelig å skjønne det selv om jeg har spurt mange allerede. :cry:
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Oki.. skal prøve å forklare litt mer.. bare spør enda en gang hvis det er uklart.

Oppgaven var x-4> 2-x
Altså... Finn det intervallet (for x) som gjør at dette uttrykket er sant.
Jeg lagde to funksjoner, og så hvordan høyresiden og venstresiden varierer som funksjon av x. Vi er interessert i å finne hvilke x-verdier som gjør at venstresiden (y[sub]1[/sub]) er STØRRE enn høyresiden (y[sub]2[/sub])

Altså.. for hvilke x er y[sub]1[/sub] > y[sub]2[/sub]

Grafene viser ganske klart at hvis du tar en x som er større enn 3, så blir uttrykket sant. Derfor er løsningen x > 3


Når du løser ligninger grafisk finner du det punktet der grafene har lik funksjonsverdi. Når du løser ulikheter må du finne det intervallet som gjør at ulikheten blir sann.
ath
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 12/06-2003 19:29
Sted: Oslo

Så hvis y1 > y2 så er y1 = x>3. Hva skjer dersom y1 er mindre enn y2? Blir det da x<3?

Jeg prøvde en sånn oppg. i boka:

Løs ulikheten grafisk:
2x - 1 < -x + 2

Da kom jeg fram til x>1, men det er feil. Hvorfor? y1 er jo større enn y2.

Beklager at jeg spør så mye, men jeg forstår ikke emnet klart ennå. Når jeg forstår en emne helt så blir det lett å løse oppg.

Takk for hjelpen hittil! :D
ath
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 12/06-2003 19:29
Sted: Oslo

Jeg har en annen oppg. og denne var fra matteprøven som jeg nettopp fikk tilbake. Da fikk jeg feil angående x>(et tall).

Tegn disse to funksjonene inn:
y = x/3 + 1 og y = 5-x

Da ble x = 3. Men hvorfor var ikke svaret x>3? Det er så merkelig med ulikheter. y = x/3 + 1 ligger jo over y = 5-x.

- Hvis y1 er større enn y2, blir ulikheten x>3? Vil det si at y1 er x?
- Men hvis y2 er større enn y1, blir ulikheten x<3?
Seriøst så vet jeg ikke forskjellen på gapet mellom x og 3. Hvis du skjønte hva problemet mitt er med å skjønne om gapet skal stå mot x eller 3, så hadde det hjulpet meg. Siden det er der jeg sitter fast. Men det er vanskelig å forklare det.

Håper du kan sette deg inn i min situasjon og hjelpe meg.

Tusen takk! :D :D
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

ath skrev:Så hvis y1 > y2 så er y1 = x>3.
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener...
ath skrev:Hva skjer dersom y1 er mindre enn y2? Blir det da x<3?
Ja hvis grafene hadde vært "motsatt", dvs multipliser begge med -1, hadde svaret vært x<3.
ath skrev:Jeg prøvde en sånn oppg. i boka:

Løs ulikheten grafisk:
2x - 1 < -x + 2

Da kom jeg fram til x>1, men det er feil. Hvorfor? y1 er jo større enn y2.
Hvis du setter:
y[sub]1[/sub] = 2x - 1
y[sub]2[/sub] = -x + 2

Hvis du ser på grafen ser du at hvis x<1, så er y[sub]1[/sub] < y[sub]2[/sub]
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

ath skrev:Tegn disse to funksjonene inn:
y = x/3 + 1 og y = 5-x

Da ble x = 3. Men hvorfor var ikke svaret x>3? Det er så merkelig med ulikheter. y = x/3 + 1 ligger jo over y = 5-x.

Jeg vet ikke hva oppgaven var... her oppgir du bare to funksjoner.
ath skrev:- Hvis y1 er større enn y2, blir ulikheten x>3? Vil det si at y1 er x?
- Men hvis y2 er større enn y1, blir ulikheten x<3?
Hvis ulikheten var x/3 + 1 < 5-x så blir svaret x < 3 , fordi grafen til x/3 + 1 "ligger under" grafen til 5-x når x er mindre enn 3
Svar