konstruering av paralellogram

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
klasse8g
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 27/04-2004 11:15
Sted: nei
Kontakt:

kan noen fortelle meg hvordan vi konstruerer et paralellogram?
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

I et parallellogram skal sidene være parvis parallelle. Som utgangspunkt, så antar jeg at du har fått oppgitt den ene sidelengden, høyden og den ene vinkelen.

Du må da først avsette linjestykket, for så å konstruere en parallell til denne i avstanden som høyden er. Dette gjør du ved å oppreise to normaler til linjestykket, og avsette høyden på disse. Du har nå to punkter du kan trekke en parallell gjennom. Ved å så konstruere vinkelen til linjestykket du først avsatte, vil du finne det ene hjørnet til parallellogrammet der vinkelen og parallellen krysser hverandre. Du kan nå avsette samme avstanden på parallellen, som du gjorde på linjestykket du startet med, og dermed finne det siste hjørnet av parallellogrammet.

Hvis du er usikker på hvordan man konstruerer en del av det jeg har nevnt her, så er det godt forklart under punktet 8. klasse og geometri på siden her. Ellers er det bare å spørre hvis det er noe annet du lurer på.

MVH

Linda
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar