Eksamen R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Saiaku
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 18/11-2010 20:13

Hei!

Jeg går på høgskole for tiden, men har snart eksamen i matematikk R1 som privatist.

Jeg ser på meg selv som ganske dårlig i matte, ettersom jeg har hatt og brukt lite tid på det.

Jeg bare lurer på hva som skal til for å bestå R1 eksamen, altså hvor mange oppgaver må man ha riktig?

Jeg regner med at jeg kan få til derivasjon, sannsynlighet, geometri tegning og litt vektorregning.

Og en ting til, dette er første gang jeg har en todelt eksamen, så hvordan fungerer Del 1 og Del 2 prinsippet, får man utdelt begge samtidig?

Takker for svar :)
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Får nok Del 1 og en viss tid, så er det tid for del 2... Når jeg har hørt om dette delt eksamensdeler, så pleier del 1 å være uten kalkis, ser ikke noen annen grunn for at man skal kunne dele en eksamen i to deler...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Blir vel som meCarnival sier. 2 deler, 1 del uten hjelpemidler (2 timer max) og 1 del med alle hjelpemidler (unntatt kommunikasjon selvfølgelig). Du har vel nevnt alle essensielle temaer. Ingen kan helt med sikkerhet fastslå hvor mange oppgaver en må ha riktig på, men hvis du kanskje ser på de tidligere gitte sensorveiledningene pleier det å gi en pekepinn på hvor ca.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Del en er maksimum to timer, med pappir og blyant, del to er maksimum tre timer, med alle ikke-komunikative hjelpemiddler. Du bør lære deg Geogebra, for eksempel....
Dersom du har ca. 30% riktig totalt bør du være rimelig sikker på å stå, men du bør kanskje sikte noe høyere...??
Mvh
Kenneth
Saiaku
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 18/11-2010 20:13

Joda, har ikke noe i mot høyere karakter. Men hovedproblemet er at jeg har veldig lite tid til matematikk da jeg går annen skole også, så jeg får bare håpe jeg har fått med meg det viktigste. :)
Svar