Derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Vis at vendepunktet ved logistisk vekst er [tex]0,5B[/tex].

Her er det jeg gjør:

Logistisk vekst:

[tex]N'=kN(B-N)[/tex]

Så er det spørsmålet mitt, hvordan deriverer jeg begge sider her? Jeg ble veldig forvirret når jeg prøvd å bruke symbolene, altså [tex]\frac{d}{dN}[/tex] eller [tex]\frac{d}{dx}[/tex]. Jeg er vant å derivere uttrykkene som inneholder bare x (da bruker jeg [tex]\frac{d}{dx}[/tex], ikke sant?), ikke funksjonene. Så jeg derivert bare på samme måte som om det stod x isteden for N.

[tex]N''=(kN(B-N))'[/tex]

[tex]N''=(kBN-kN^2)'[/tex]

[tex]N''=(kB-2kN)[/tex]

[tex]N''=0[/tex] gir [tex]kB=2kN[/tex] som gir [tex]N=0,5B[/tex]

Dette er riktig svar, men jeg er sikker på at jeg har skrevet det litt feil. Kan noen forklare meg symbolbruk og vise hvordan det skulle skrives ned på riktig måte? Også må jeg ikke vise at [tex]N''[/tex] skifter fortegn når [tex]N=0,5B[/tex] for at vi skal få vendepunkt i det punktet?
Sist redigert av Nibiru den 27/04-2013 14:18, redigert 1 gang totalt.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Du har vel her glemt å derivere $N$? Husk at $N = N(t)$, altså $N$ eren funksjon av $t$. Så når du deriverer, deriverer du
begge sider med hensyn på $t$.

Men det er rett at du skal derivere begge sider ja, prøv en gang til å se hva du får, du må bruke kjerneregelen på
$N(t)^2$, slik at

$ \hspace{2 cm} \displaystyle \frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}t} \left( N(t)^2 \right) = 2 \cdot N(t) \cdot N'(t) $
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Blir det slik da?

[tex]N'(t)=kN(t)\cdot{(B-N(t))}[/tex]

[tex]N'(t)=kBN(t)-kN(t)^2[/tex]

[tex]\frac{d}{dt}N'(t)=\frac{d}{dt}kBN(t)-\frac{d}{dt}kN(t)^2[/tex]

[tex]N''(t)=kBN'(t)-k\cdot{2N(t)}\cdot{N'(t)}[/tex]

[tex]N''(t)=(kB-2kN(t))\cdot{N'(t)}[/tex]
_____________________________________

Så [tex]\frac{d}{dN}N=N'[/tex] og [tex]\frac{d}{dN}N^2=2N\cdot{N'}[/tex] ?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Til det siste der: [tex]\frac{d}{dN} N = 1[/tex] og [tex]\frac{d}{dN} N^2 = 2N[/tex]. Det du har skrevet er hhv. [tex]\frac{d}{dt} N[/tex] og [tex]\frac{d}{dt} N^2[/tex].

Når det gjelder løsningen din nå så ser den riktig ut. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Hva blir da [tex]\frac{d}{dN}N'[/tex] ?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Generelt blir vel det ikke så lett å svare på, men i denne oppgaven vet vi at [tex]N' = kB N - kN^2[/tex], så det blir vel da [tex]kB - 2kN[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Vektormannen skrev:Generelt blir vel det ikke så lett å svare på, men i denne oppgaven vet vi at [tex]N' = kB N - kN^2[/tex], så det blir vel da [tex]kB - 2kN[/tex].
Da blir vel min første løsning riktig? Men den andre løsning er på en måte mer riktig? :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nei, det blir jo ikke riktig, uttrykkene for N'' i den første løsningen din og den siste er jo ikke like. Den siste er riktig, og den første er ikke litt riktig, men feil :P. I den første sier du egentlig at [tex]N''[/tex], altså den dobbeltderiverte av N med hensyn på t er lik [tex]\frac{d}{dN} N'[/tex], og det stemmer jo ikke. Husk at ' betyr derivert med hensyn på argumentet til funksjonen, her t.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Ok, jeg tror jeg har skjønt den. Tusen takk, Nebu og VM.
Svar