Hjelp til 1t oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Hei. Meg igjen. Rydder opp alle oppgavene jeg ikke klarer i 1T før jeg går videre..

Sinus 1T - 8.316:
"På figuren er et rektangel innskrevet i en likebeint rettvinklet trekant med hypotenus lik 2"(Bilde nederst)
a) Vis at y-koordinaten til P er: y = 1 - x

Bilde

ops ble visst litt stort det.

Uansett. Jeg er helt hjelpesløs på slike oppgaver. Eier tydeligvis ikke logikk :x
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Hint: På figuren, lengst til høyre, der er en liten rettvinklet trekant (dannet av punktene 1, $x$ og P). Er du enig i at denne trekanten må være likebeint? Hva vet du så om lengden av den vannrette siden? Ser du løsningen nå?
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Disse oppgavene er en treningssak, tren på dem til du mestrer dem. På denne oppgaven er det flere veier til målet, fra det jeg ser kan du bruke formlikhet, trignometri og funksjonslære.

Jeg vil nå vise funksjonslære:

Jeg antar at det øverste punktet på trekanten i y = 1, dette kan bevises ved pytagoras.

Ettpunktsformelen for å finne likningen til den ene kateten:

[tex]y-y_{1}=a(x-x_{1})[/tex]

Velger punktene: [tex]x_{1}= 0, y_{1}=1, x_{2}=1, y_{2}=0[/tex]

Stigningstallet a finner vi ved:

[tex]a = \frac{y_{2}-y_{1}}{x_{2}-x_{1}} = -1[/tex]

Setter inn i ettpunktsformelen:
[tex]y - 0 = a(x-1)[/tex]

[tex]y = -1x +1[/tex]

[tex]y = 1 - x[/tex]

Punktet P er et sted på likningen vi har funnet og derfor har y-koordinatet verdien 1 - x
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Svar