Andregradslikning?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
IdaNor

Har en oppgave her, tror det skal være en andregradslikning :p Er ikke så god i matte og er vandt til å løse ut veldig enkle andregradslikninger uten tekst :p Hadde vært fint om noen kunne hjulpet meg. Tusen takk på forhånd!

Bilde
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Bruker vi at $h=2000$, får du likningen $2000=800t-50t^2$. Flytter du alt over på en side (jeg valgte venstre), ser kanskje likningen lettere ut å løse?:

[tex]50t^2-800t+2000=0[/tex]
Jegtrengerhjelp1

skf95 skrev:Bruker vi at $h=2000$, får du likningen $2000=800t-50t^2$. Flytter du alt over på en side (jeg valgte venstre), ser kanskje likningen lettere ut å løse?:

[tex]50t^2-800t+2000=0[/tex]
Blir det ikke -2000 siden du flytter den over. Fort mulig at jeg har feil, men på denne føler jeg meg sikker på at du har gjort en slurve feil når du flyttet 2000 over
Jegtrengerhjelp1

Jegtrengerhjelp1 skrev:
skf95 skrev:Bruker vi at $h=2000$, får du likningen $2000=800t-50t^2$. Flytter du alt over på en side (jeg valgte venstre), ser kanskje likningen lettere ut å løse?:

[tex]50t^2-800t+2000=0[/tex]
Blir det ikke -2000 siden du flytter den over. Fort mulig at jeg har feil, men på denne føler jeg meg sikker på at du har gjort en slurve feil når du flyttet 2000 over
Sorry jeg så feil, my bad
IdaNor

Takk for hjelp :D

Har også noen andre oppgaver hvor jeg ikke skjønner hvordan jeg skal regne med "abc"-metoden i og med at det mangler enten b eller c i begge de siste oppgavene. Første oppgaven lurer jeg på om det kanskje er ingen løsning på, eller er jeg helt på jorde?

Bilde
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du kan fint løse likningene med abc-metoden selv om det mangler x-ledd eller konstant-ledd. Da setter du bare inn null for b eller c i formelen. Men; det er mye enklere å løse slike oppgaver direkte.

Hvis du mangler x-ledd setter du $x^2$ på en side og konstanten på den andre siden. Deretter tar du kvadratrota på begge sider.
Mangler det konstantledd samler du alt på en side, faktoriserer, og bruker produktregelen for å finne løsningen. Den ene løsningen vil da alltid bli $x = 0$.
Svar