Hvor lenge øver dere hver dag før eksamen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Hei, jeg har et spørsmål og lurer på hvor mye dere øver hver dag før eksamen? Noen som har noe erfaring med hvor mye som er en grei mengde og hva som er for mye?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Kommer vel an på hvor god du er. Sitter her med 6 i S1 og skal opp til S1-eksamen :P Har tenkt å regne 5 timer +/- hver dag frem mot tirsdag.
MatteRudabe
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 23/04-2015 10:15

Jeg har eksamen på tirsdag i S1, sitter og leser så lenge jeg orker. Det varierer veldig hvor flink du er, og hvor lenge du greier å konsentere deg. Gjør så mye du orker. Ta godt med pauser og mat underveis, dette hjelper med å lese lengre. For meg er det veldig distraherende med det fine været ute, og ikke minst den lange helgen. legger ved linker som jeg syns er veldig nyttig for konsentrasjon mm.

http://www.wikihow.com/Concentrate-on-Studies
http://www.wikihow.com/Study-Without-Getting-Bored

Noen linker jeg bruker for å finne gode "brainpower" snacks osv:
http://www.buzzfeed.com/tashweenali/sna ... km3MZ6lgRb
http://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/ ... brainpower

Lykke til på eksamen! :)
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

MatteRudabe skrev:Jeg har eksamen på tirsdag i S1, sitter og leser så lenge jeg orker. Det varierer veldig hvor flink du er, og hvor lenge du greier å konsentere deg. Gjør så mye du orker. Ta godt med pauser og mat underveis, dette hjelper med å lese lengre. For meg er det veldig distraherende med det fine været ute, og ikke minst den lange helgen. legger ved linker som jeg syns er veldig nyttig for konsentrasjon mm.

http://www.wikihow.com/Concentrate-on-Studies
http://www.wikihow.com/Study-Without-Getting-Bored

Noen linker jeg bruker for å finne gode "brainpower" snacks osv:
http://www.buzzfeed.com/tashweenali/sna ... km3MZ6lgRb
http://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/ ... brainpower

Lykke til på eksamen! :)
Nyttige linker det der, du får ha lykke til du også :) Hva er du konsentrer deg mest om å gjøre ? gjør du mest eksamensoppgaver eller oppgaver fra boken? Jeg gjør eksamensoppgaver, og føler jeg har en oversikt over hva jeg kan forvente å få.
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Fysikkmann97 skrev:Kommer vel an på hvor god du er. Sitter her med 6 i S1 og skal opp til S1-eksamen :P Har tenkt å regne 5 timer +/- hver dag frem mot tirsdag.
Lykke til du greier nok å få 6ern :)
MatteRudabe
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 23/04-2015 10:15

Mattematika skrev:
MatteRudabe skrev:Jeg har eksamen på tirsdag i S1, sitter og leser så lenge jeg orker. Det varierer veldig hvor flink du er, og hvor lenge du greier å konsentere deg. Gjør så mye du orker. Ta godt med pauser og mat underveis, dette hjelper med å lese lengre. For meg er det veldig distraherende med det fine været ute, og ikke minst den lange helgen. legger ved linker som jeg syns er veldig nyttig for konsentrasjon mm.

http://www.wikihow.com/Concentrate-on-Studies
http://www.wikihow.com/Study-Without-Getting-Bored

Noen linker jeg bruker for å finne gode "brainpower" snacks osv:
http://www.buzzfeed.com/tashweenali/sna ... km3MZ6lgRb
http://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/ ... brainpower

Lykke til på eksamen! :)
Nyttige linker det der, du får ha lykke til du også :) Hva er du konsentrer deg mest om å gjøre ? gjør du mest eksamensoppgaver eller oppgaver fra boken? Jeg gjør eksamensoppgaver, og føler jeg har en oversikt over hva jeg kan forvente å få.
Jeg bruker Sinus S1 boka (Cappelen Damm). Akkurat nå gjør jeg oppgaver for hvert kapiittel bak i boka under "Med hjelpemidler" og "Uten hjelpemidler". Skal starte med eksamensoppgaver imrgen! :) Tror det beste er eksamensoppgaver for da vet man hva slags oppgaver man kan få. Jeg syns nivået på eksamensoppgavene er høyere enn de som fins i bøkene.
Lykke til masse med videre lesing.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg fant igår en digital bok av en S1-bok som hadde en samling av eksamensoppgaver, delt inn i med og uten hjelpemiddel. Kan legge den ut senere ikveld! :D
MatteJan

Jeg skal opp i R2 til onsdag. Sitter rundt 6 timer dagen med effektiv jobbing, først og fremst med gamle eksamensoppgaver. Jeg tror det beste så tett opp mot eksamen er å gjøre gamle eksamensoppgaver, såfremt det ikke er noen temaer du vet du sliter med.

Hva tror dere om eksamensoppgaven med tanke på den nye formen? Vanskeligere eller lettere?
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Fysikkmann97 skrev:Jeg fant igår en digital bok av en S1-bok som hadde en samling av eksamensoppgaver, delt inn i med og uten hjelpemiddel. Kan legge den ut senere ikveld! :D
Jeg har R1, men takk uansett fikk en sånn samling av læreren min på onsdag også. Den samlingen kommer i alle mattebøker neste år. Jeg skal gjøre et eksamensett til også tenker jeg skal se litt på samling arket jeg fikk :)
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Skal ha R2 på onsdag. Hvis jeg klarer å gjøre minst èn tidligere gitt eksamen hver dag før eksamen så er jeg fornøyd. Den ene eksamen innebærer gjerne god repetisjon og et par nøtter som gjør at jeg kanskje utvider perspektivet mitt littegrann hver gang.

En ting jeg legger merke til , er at jeg blir kjappere til å regne utover i matteøkten. Det peaker gjerne etter at jeg har sittet et par timer. Så i år skal jeg ta med noen integraler å varme opp med mens jeg sitter i bilen å venter på at eksamen skal starte.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Å regne så mange eksamenssett som mulig er vel nyttig for å vite hvilke oppgaver som kan komme på eksamen. Er nok noen som kommer i en litt annen utgave, men kan løses på samme måte. Jeg fant iallefall en slik oppgave på en tidligere eksamen (V2013), også fikk jeg den ca samme på tentamen i år. Det var da ett punkt P som kunne flytte seg på grafen fra x = <0,3>. Vis at A(x) kan skrives....

Btw, her er den nye S1-boken fra Ascehoug:
http://issuu.com/aschehougundervisning/ ... 2/11493387

Eksamenstrening fra side 326.
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Fysikkmann97 skrev:Å regne så mange eksamenssett som mulig er vel nyttig for å vite hvilke oppgaver som kan komme på eksamen. Er nok noen som kommer i en litt annen utgave, men kan løses på samme måte. Jeg fant iallefall en slik oppgave på en tidligere eksamen (V2013), også fikk jeg den ca samme på tentamen i år. Det var da ett punkt P som kunne flytte seg på grafen fra x = <0,3>. Vis at A(x) kan skrives....

Btw, her er den nye S1-boken fra Ascehoug:
http://issuu.com/aschehougundervisning/ ... 2/11493387

Eksamenstrening fra side 326.
Enig, har sett på de eksamenssettene jeg regner så er det veldig mye likt enten er det bare gjort om litt på tallene. Du får jo også vite hva du kan forvente å få på del 1 og hva du kan forvente å få på del 2
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Når vi snakker om eksamen. Vil sensor trekke poeng om jeg ikke viser fremgangsmåte på faktorisering. Jeg har for eksempel x^2 + 5x -14. Dette er ikke en kvadratsetning, men jeg ser fort at 7*2 = 14, og 7-2 = 5. Derfor må nullpunktene til funksjonen være (x+7) = 0 og (x-2) = 0. Er dette for dårlig? De fleste vil nok bruke abc-formelen, men for meg er det uten tvil raskere å bruke denne, såfremt det ikke gir trekk.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Jeg personlig synes ser ikke mye poeng i sprenglesing før en matematikk eksamen. Derimot synes jeg at hvis en leser gjevnt og trutt gjennom hele året og absorberer mye informasjon spredt utover året, trenger man ikke å sprenglese før eksamen. Men dersom en ikke har gjort dette gjennom året, er det jo bedre å sprenglese før eksamen i motsetning til ingenting. Jeg vil råde deg/dere til å ha gode pauser mellom hver "matteøkt". Ikke sitt 5-7 timer i strekk å les. De fleste (jeg generaliserer ikke :lol: ) har bedre nytte av dette. Det jeg liker å gjør er å sitte 2 timer mellom per "matte økt". Hvis jeg derimot gjør en eksamen eller en terminprøve, liker jeg å gjøre meg ferdig med hele oppsettet. Det var dette jeg gjorde før terminprøven. Jeg hadde dårlige forutsetninger for 1T, men tross all odds gikk det bra!.

Lykke til !
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

MatteJan skrev:Hva tror dere om eksamensoppgaven med tanke på den nye formen? Vanskeligere eller lettere?
Jeg synes den nye formen virker lovende. Jeg har gjort en del eksamener i R1 og R2 fra 2008 frem til nå og jeg synes del 2 kan lett bli for dum når man har lov til å velge å løse hele oppgaver i GeoGebra, annen programvare, eller ennå bedre forhåndsskrevet hjemmelaget programvare som kan spesialtilpasses til enhver situasjon for oss som har datakunnskaper til det. Hva har dette med matte å gjøre? Det går over grensen til informatikk. Det gir jo oss en veldig stor fordel over de som kanskje er kjempeflinke i matte, men henger etter på IT delen. Jeg spør meg selv om gamle mattelærere i det hele tatt er i stand til å dømme om jeg har vist forståelse når jeg skriver et program som regner ut alle verdens rekker jeg kan få på del 2 på et millisekund. Hvordan kan de gi meg karakter på det?

Har brukt så mye tid på å lære dette stoffet og jeg synes det å løse oppgaver som er håndterbare for hånd er veldig belønnende og gir forståelse, det samme kan jeg ikke si om mange av oppgavene fra del 2. Det blir for lett noen ganger. Hvis man på død og liv skal lære alle og enhver IT kompetanse er det kanskje på tide å lære elever i skolen programmering?

Uansett er denne eksamen et steg i riktig retning. Kunne gjerne hatt en 5 timers del 1 for min del.
Svar