Noen som vet hvordan man utleder formelen for symmetrillinjen for en parabel? som -b/2a ?
kan dette ha noe med andregradsformelen å gjøre? fynker denne i tillegg på flere andre funksjonenr - slik at man kan finne ekstremalpunktet til dem, uten at man deriverer først og deretter setter = 0 ?
Symmetrilinje
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Cayley
- Innlegg: 72
- Registrert: 15/05-2015 16:07
Hvordan pensum er dette?Spiralmannen skrev:Noen?
-
- Cayley
- Innlegg: 72
- Registrert: 15/05-2015 16:07
Sjekk om dette kan hjelpe degspiralmannen skrev:Noen som vet hvordan man utleder formelen for symmetrillinjen for en parabel? som -b/2a ?
kan dette ha noe med andregradsformelen å gjøre? fynker denne i tillegg på flere andre funksjonenr - slik at man kan finne ekstremalpunktet til dem, uten at man deriverer først og deretter setter = 0 ?
http://ndla.no/nb/node/104323
Bittelitt off-topic, men gjelder praktisk bruk av symmetrilinje.
Med formelen x= -b/2a finner man veldig raskt toppunkt for 2.gradsfunksjoner, så det blir veldig lett å finne f.eks. maksimalt overskudd med en overskuddsfukjson i S1. Gir dette fullverdig uttelling? Alternativet er jo å derivere, for å finne toppunkt ved fortegnslinje.
Med formelen x= -b/2a finner man veldig raskt toppunkt for 2.gradsfunksjoner, så det blir veldig lett å finne f.eks. maksimalt overskudd med en overskuddsfukjson i S1. Gir dette fullverdig uttelling? Alternativet er jo å derivere, for å finne toppunkt ved fortegnslinje.
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Symmetrilinje gjelder bare for andregradsfunksjoner, og du finner ekstremalpunkt med formelen. Er a-leddet større enn null, har grafen ett bunnpunkt, mens den har ett toppunkt om a er mindre enn null.
Ja, så hvis f.eks. overskuddsfunksjonen er en andregradsfunksjon, og a er negativ, er dette en fullverdig måte å komme fram til toppunkt? Forutsetningene må selvfølgeilg være til stedet for at formelen gir riktig svar.
Det er jo vesentlig mindre jobb å gjøre dette i Geogebra enn å derivere og tegne fortegnslinje for hånd. Tenker det er greit å spare tid der man kan, så lenge de ikke belønner ulike fremgangsmåter forskjellig.
Det er jo vesentlig mindre jobb å gjøre dette i Geogebra enn å derivere og tegne fortegnslinje for hånd. Tenker det er greit å spare tid der man kan, så lenge de ikke belønner ulike fremgangsmåter forskjellig.
Læreboken min er veldig ivrig på at man skal bruke derivasjon, men ser ingen grunn til at denne snarveien ikke skal kunne brukes...
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Derivasjon har flere bruksområder da. Symmetrilinjen gjelder bare for parabler.
-
- Cayley
- Innlegg: 72
- Registrert: 15/05-2015 16:07
Er dette s1 eller r1 pensum?Fysikkmann97 skrev:Derivasjon har flere bruksområder da. Symmetrilinjen gjelder bare for parabler.
Dette er mer 1T enn S1 vill jeg si.Mattematika skrev:Er dette s1 eller r1 pensum?Fysikkmann97 skrev:Derivasjon har flere bruksområder da. Symmetrilinjen gjelder bare for parabler.
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Jeg hørte ikke noe om symmetrilinje før på S1-kurset, så det er nok S1.
Jeg vil nok si at det er kanskje mer utbredt på S1 (ut i fra det jeg ser på nettet )Fysikkmann97 skrev:Jeg hørte ikke noe om symmetrilinje før på S1-kurset, så det er nok S1.
Men vi lærte om symmetrilinje og om utledningen til formelen [tex]\frac{-b}{2a}[/tex] i 1T.
http://ndla.no/nb/node/101056 Her ser man at NDLA skriver om dette under Matematikk VG1T
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.