Eksempeloppgaver R1-eksamen 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Matteglad

Jeg har nå regnet meg gjennom del 1, som gikk veldig bra med UNNTAK oppgave 10 og 12 (som er geometri/vis at....) oppgaver. Jeg brukte 30 min på resten, men jeg takler bare ikke geometrioppgaver. Jeg greier ikke en gang "forklar hvorfor AED=90" (10a). Altså, jeg ser jo at det er sånn, jeg skjønner bare ikke hva jeg skal ta utgangspunkt i, det er jo så mange forvirrende opplysninger. Har prøvd å øve meg på slike oppgaver i boken, men blir ikke noe bedre! Noen som har tips?
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Matteglad skrev:Jeg har nå regnet meg gjennom del 1, som gikk veldig bra med UNNTAK oppgave 10 og 12 (som er geometri/vis at....) oppgaver. Jeg brukte 30 min på resten, men jeg takler bare ikke geometrioppgaver. Jeg greier ikke en gang "forklar hvorfor AED=90" (10a). Altså, jeg ser jo at det er sånn, jeg skjønner bare ikke hva jeg skal ta utgangspunkt i, det er jo så mange forvirrende opplysninger. Har prøvd å øve meg på slike oppgaver i boken, men blir ikke noe bedre! Noen som har tips?
Må si meg enig klarer alt rimelig enkelt untatt det ***** geomentri greiene.
Matteglad

Mattematika skrev:
Matteglad skrev:Jeg har nå regnet meg gjennom del 1, som gikk veldig bra med UNNTAK oppgave 10 og 12 (som er geometri/vis at....) oppgaver. Jeg brukte 30 min på resten, men jeg takler bare ikke geometrioppgaver. Jeg greier ikke en gang "forklar hvorfor AED=90" (10a). Altså, jeg ser jo at det er sånn, jeg skjønner bare ikke hva jeg skal ta utgangspunkt i, det er jo så mange forvirrende opplysninger. Har prøvd å øve meg på slike oppgaver i boken, men blir ikke noe bedre! Noen som har tips?
Må si meg enig klarer alt rimelig enkelt untatt det ***** geomentri greiene.
JA, føler det som har med geometri å gjøre blir så utrolig diffust og meningsløst å drive å vise ditt og datt..... Arh
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Matteglad skrev:
Mattematika skrev:
Matteglad skrev:Jeg har nå regnet meg gjennom del 1, som gikk veldig bra med UNNTAK oppgave 10 og 12 (som er geometri/vis at....) oppgaver. Jeg brukte 30 min på resten, men jeg takler bare ikke geometrioppgaver. Jeg greier ikke en gang "forklar hvorfor AED=90" (10a). Altså, jeg ser jo at det er sånn, jeg skjønner bare ikke hva jeg skal ta utgangspunkt i, det er jo så mange forvirrende opplysninger. Har prøvd å øve meg på slike oppgaver i boken, men blir ikke noe bedre! Noen som har tips?
Må si meg enig klarer alt rimelig enkelt untatt det ***** geomentri greiene.
JA, føler det som har med geometri å gjøre blir så utrolig diffust og meningsløst å drive å vise ditt og datt..... Arh
Vi tenker så likt, men det triste er at dette kommer på eksamen så vi må nok bare lære oss det :)
Gjest

Vi tenker så likt, men det triste er at dette kommer på eksamen så vi må nok bare lære oss det :)[/quote]


Yes, skjønner bare ikke hvordan jeg skal lære meg å tenke slik! :roll: Er jo på en måte ganske enkelt og banalt å vise at en vinkel er 90, men når jeg ser nærmere på det så får jeg det ikke til.....
Svar