Hvor vanskelig er fysikk 1 eksamen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
fjorten

Hei. Hvordan er vanskelighetsgraden på fysikk 1 eksamen? Noen som har hatt den? Var den lettere eller vanskeligere enn dere trodde? Kreves det mye detaljkunnskaper eller grovt bilde av hvordan ting fungerer?


Takker for svar. 8-) 8-)
Gjest 2

Det er egentlig litt forskjellig, og spørs hvilket hoved tema du trekker.
Hadde en kompis som fikk 4´r hele året og likte egentlig best kapitelet om bølger etc. Han fikk 6 på eksamen
Motsatt var det en annen elev som fikk 5 til standpunkt og endte opp med 4´r på eksamen.

Men jeg nok påstå at den er enklere enn prøver, dersom du er flink til å forklare og snakke. Stort sett så tar jo eksamen for seg et forsøk du har gått gjennom semestrene. Er du flink til å snakke om feilkilder, resultater... og klarer å sette det i et større perspektiv så tror jeg nok du kan score ganske høyt.
fjorten

Gjest 2 skrev:Det er egentlig litt forskjellig, og spørs hvilket hoved tema du trekker.
Hadde en kompis som fikk 4´r hele året og likte egentlig best kapitelet om bølger etc. Han fikk 6 på eksamen
Motsatt var det en annen elev som fikk 5 til standpunkt og endte opp med 4´r på eksamen.

Men jeg nok påstå at den er enklere enn prøver, dersom du er flink til å forklare og snakke. Stort sett så tar jo eksamen for seg et forsøk du har gått gjennom semestrene. Er du flink til å snakke om feilkilder, resultater... og klarer å sette det i et større perspektiv så tror jeg nok du kan score ganske høyt.


Takk for svar. Er forsøket jeg er mest usikker på. Er privatist så har aldri gått gjennom noen av forsøkene praktisk. Trenger en firer. Vet du noe om hvor mye forsøket teller kontra resten?
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

fjorten skrev: Takk for svar. Er forsøket jeg er mest usikker på. Er privatist så har aldri gått gjennom noen av forsøkene praktisk. Trenger en firer. Vet du noe om hvor mye forsøket teller kontra resten?
Karakter settes fra en helhetsvurdering, så det går ikke å sette noen prosentdel på de ulike tingene, men det er viktig at du viser at du har kontroll på den praktiske delen av faget. Det er en grunn til at det er muntlig-praktisk eksamen og ikke skriftlig eksamen.

Noen av forsøkene er greie nok selv om du ikke har gjort dem før; f.eks. går kobling av elektriske kretser stort sett bra så lenge du passer på hvilken side som er positiv og negativ i hver komponent, og at du setter amperemeteret i serie og voltmeteret i parallell.

Andre forsøk kan derimot være vanskelige første gangen, f.eks. å stille inn et diffraksjonsspektrometer slik at vinklene blir riktige og du kan regne ut bølgelengdene til linjene i emisjonsspekteret. Forsøkinstruksene i bøkene er greie nok, men det blir ikke det samme som å gjøre det selv.

Mekanikkforsøkene er ofte greie å utføre, f.eks. å dytte ei vogn opp et skråplan for å se på energibevaring, men det kan være vanskelig å bruke en elektronisk datalogger til å vise og analysere resultatene hvis du ikke har gjort det.
gjest 2.

fjorten skrev: Takk for svar. Er forsøket jeg er mest usikker på. Er privatist så har aldri gått gjennom noen av forsøkene praktisk. Trenger en firer. Vet du noe om hvor mye forsøket teller kontra resten?
Hei igjen.
Jeg har egentlig vært oppe til fysikkeksamen, men jeg husker ifjor når de kompisene mine som var oppe. så var forsøket "gjort" de hadde resultatene foran seg og skulle forklare ut i fra de. Jeg anbefaler deg å ta en titt på rapporter fra de ulike forsøkene. Tror ikke det skal være umulig å oppnå en 4´r, men du bør ha litt god kontroll på alt egentlig, kanskje spesielt mekanikk kapitelet.
Forsøkene som jeg tror er relevant vil nok være de LektorH nevnte. så du kan lese litt "mindre" på kap. atomer, astrofysikk etc.
trodseth
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 21/05-2015 14:03

Jeg var nettopp sensor ved privatisteksamen i fysikk 1. Der var det lite fokus på forsøk, eksaminator snakket med kandidatene om et forsøk per kandidat, men disse var det ikke nødvendig for kandidaten å ha gjennomført på forhånd. Og kun teori rundt forsøkene ble diskutert (forøket ble ikke utøvd i praksis under eksamineringen heller, unntaket var kandidaten som måtte koble en enkel elektrisk krets, koble ledninger mellom et batteri og to motstander). Kandidatene trengte altså kun å fokusere på teori når de øvde til prøven, ikke forsøk.

Men dette varierer sikkert veldig avhengig av hvem du får som eksaminator, men de bør ta hensyn til at det er privatister de eksaminerer.

Mvh
faglærer i fysikk 1
fjorten

trodseth skrev:Jeg var nettopp sensor ved privatisteksamen i fysikk 1. Der var det lite fokus på forsøk, eksaminator snakket med kandidatene om et forsøk per kandidat, men disse var det ikke nødvendig for kandidaten å ha gjennomført på forhånd. Og kun teori rundt forsøkene ble diskutert (forøket ble ikke utøvd i praksis under eksamineringen heller, unntaket var kandidaten som måtte koble en enkel elektrisk krets, koble ledninger mellom et batteri og to motstander). Kandidatene trengte altså kun å fokusere på teori når de øvde til prøven, ikke forsøk.

Men dette varierer sikkert veldig avhengig av hvem du får som eksaminator, men de bør ta hensyn til at det er privatister de eksaminerer.

Mvh
faglærer i fysikk 1
Okei. Når man skal snakke om et tema, forklarer man bare sammenhenger og viser enkle utregninger, eller kan man få kompliserte oppgaver der man må kombinere flere ulike formler?
Svar