Trenger hjelp Matematikk 23/5 regelen..........

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
FcBeast
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 17/05-2015 13:11

Hei er det noen som kan svare meg på dette. Jeg har hatt matte s1 og s2 som privatist og får garantert stryk på begge, PÅ grunn av det vill jeg selvfølgelig ikke få vitnemål. Jeg leste at man kan komme gjennom 23/5 regelen og jeg har nettopp blitt 23 år. for å komme gjennom 23/5 regelen så må man ha bestått de 6 studiekompetansefaga. Norsk, engelsk. historie, samfunnsfag, matematikk og naturfag.

Problemet mitt er nå at jeg kun har karakter i 1p og ikke i 2p siden jeg har fokusert og ta opp s1 og s2. Vill det være mulig å komme inn forsatt for meg eller ikke ?
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Nei, du må ha bestått matte i to år, som betyr 2P eller S1. Du trenger ikke S2 for generell studiekompetanse, mange slutter etter S1.
FcBeast
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 17/05-2015 13:11

Takk for hjelpen =) for håpe for som jeg ser trenger man kun 12 for å bestå s1 eller s2. Men Jeg har karakter i matte 2p standtpunktkarakter men ikke i eksamen vill det hjepe å kun ha karakter i 2p eller?
FcBeast
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 17/05-2015 13:11

mente 12 poeng*
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

FcBeast skrev:Takk for hjelpen =) for håpe for som jeg ser trenger man kun 12 for å bestå s1 eller s2. Men Jeg har karakter i matte 2p standtpunktkarakter men ikke i eksamen vill det hjepe å kun ha karakter i 2p eller?
Hvis du har standpunktkarakter i faget og har tatt det korrekte antall eksamener (1 i VG2 og 4 i VG3) skal du ha studiekompetanse. Du trenger ikke eksamenskarakter i alle fag, bare i de du blir trukket ut i som elev eller de du tar som privatist hvis du ikke har standpunkt. Har du en eksamen fra VG2?

Men nå begynner det å bli litt komplisert, du bør sikkert finne en skoleadministrator / rådgiver du kan spørre.
Svar