Matematikkeksamen S1, vår 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Ja, nå ligger forhåndssensuren ute, og grensen for sekser ble senket 2 poeng :D Blir bare mer nervepirrende nå, siden jeg vil ligge helt opp mot sekseren :/
Ved å følge linken under kommer du til forhåndssensuren :P
https://dok.udir.no/DokumenterAndrekata ... riode=Alle
martinsen

Så i følge fohåndssensuren fikk 2 av 503 elever karaktereren 6. Og 35 av 503 karaktereren 5. 92,6% fikk karaktereren 4 eller dårligere!
Og snittet var på 2,6!?!
Da er det vel legitimt å spørre om eksamen var for vanskelig eller om det er slik at flesteparten av elevene i år ikke forstår matematikken?
Virker som man er ute etter å "ta" elevene uten at de får vist basale mattekunnskaper. Demotiverende for de som sliter litt med faget.
Hva er årsaken til dette?
(vet at dette er fohåndssensur, men likevel)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

S1 er faktisk på likt nivå med R1, bare at S1 er mer rettet mot økonomi og slikt, og R1 er mer rettet mot matte i realfag. Men jeg har følelsen av at litt for mange P-elever velger S1, og da sliter seg gjennom det hele året. Det jeg stusser mest over er at 0,4% fikk seks i S1, mens 2,2% fikk det blant de som hadde R1-eksamen. 60% av S1 er 1T-pensum, så de som hadde 1P har fortsatt en del å lære.
kristians1

Noen som har erfaring med poengsetting? I likhet med deg, Fysikkmann97, glemte jeg å trekke ut 12 i oppgave 4d på del 1, og fikk 12 som svar. Det er likevel riktig metode, kun en slurvefeil som ødelegger. Det vil da kunne jo noe poeng?

Glemte også å argumentere for definisjonsmengde i 4a på del 2, noe som er utrolig irriterende i etterkant, det er jo relativt enkelt.

Svært nervepirrende med den nye sensurveiledningen, da jeg regner med å vippe mellom fem og seks. Stresset litt på 3c på del 2, og vil ikke få full uttelling der heller. Ellers har jeg alt riktig, etter løsningene det er blitt kommet frem til her i diskusjonsforum...
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg kom meg iallefall frem til f'(x) = 9, og at den vil ha to løsninger, der x = 0 er en av de. Satser på at jeg fikk noe poeng av det. LIgger på samme plass på skalaen som deg, og med bare 1/250 med sekser i forhåndssensuren tviler jeg på sekser :P
kristians1

Stemmer, jeg regnet også med f'(x)=9, og fikk 0 som det ene svaret.

Streng poengutregning gir likevel en samlet poengsum over 54 for min del. Forhåndssensuren tar utgangspunkt i 503 besvarelser da - kan ikke utelukke 6 etter det, selv om det vare meget få toppkarakterer :D
Pipi

Kan noen skrive et løsningsforslag på siste oppgave del2: oppgave 4 b og 4 c..?
Setter og pris på om noen kan legge ut løsningsforslag så fort som mulig på oppgave 7 del 1..?
Tusen takk på forhånd!
MathFreak

Hei, jeg sliter veldig med sannsynlighetsregning... Noen som har løsningsforslag på Oppgave 1 del 2, gjerne med litt god forklaring.. :D Ellers gikk resten av del 2 greit.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

4b)
Bilde

4c)
Bilde
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Bilde

Bilde

Bilde

Iallefall det jeg skrev på eksamen :P
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Her er min løsning. Jeg tror alt er riktig. Noen kommentarer? Jeg har ikke hatt S1 på noen år, så noen av løsningene er kanskje nærmere det man gjør i 1T eller R1.

S1 Eksamen 2015 vår løsning.pdf
(683.3 kiB) Lastet ned 4103 ganger
annonym

Fysikkmann97 skrev:S1 er faktisk på likt nivå med R1, bare at S1 er mer rettet mot økonomi og slikt, og R1 er mer rettet mot matte i realfag. Men jeg har følelsen av at litt for mange P-elever velger S1, og da sliter seg gjennom det hele året. Det jeg stusser mest over er at 0,4% fikk seks i S1, mens 2,2% fikk det blant de som hadde R1-eksamen. 60% av S1 er 1T-pensum, så de som hadde 1P har fortsatt en del å lære.
Nei, det stemmer ikke. Jeg sliter ikke med S1 i det hele tatt, og forstår faget ganske godt, også er jeg veldig interessert i økonomi. Tross for at læreren ikke var så flink til å lære bort så fikk jeg bra i faget, men så kom jeg opp på eksamen og det viser seg at mye av det som var på eksamen, hadde vi ikke gått gjennom i timen. Jeg strøk på eksamen. Tok faget om igjen, hadde gått gjennom det meste selv og lærte på egenhånd, fikk 2. Tok eksamen opp igjen for å forbedre nå til våren. Det gikk forsåvidt greit, føler jeg mestret det, men samtidig føler jeg at sensuren er ute etter å "ta" en :roll: , uten å ta hensyn til at det kan være ulike årsaker til at eleven ikke mestrer eller stryker.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Ikke for å være slem, men jeg anser at de som har to til tre i ett fag viser lav til noe kompetanse i faget, ihvertfall ifølge karakterskalaen. Dette da fordi jeg har som mål å ikke ha noe lavere enn karakteren fire som standpunkt i noen fag, og det må da du være enig med meg om?

Ang. det med at det kom oppgaver dere ikke hadde gått gjennom på skolen, anser jeg som en dårlig unnskyldning. Dette fordi det ligger en haug med tidligere eksamenssett, både på www.ndla.no, og hovedsiden til dette forumet. Det beste du kan gjøre før en eksamen er å regne så mange tidligere eksamenssett som mulig. Du får garantert oppgaver som ligner på disse. Ett eksempel på dette er den siste oppgaven på del 1 på årets eksamen. Denne var på en tidligere eksamen, og viser høy kompetanse.

Jeg vet lite om dine mattekunnskaper, men S1 er etter mitt øyesyn mindre krevende enn 1T, men dette er hovedsakelig at trigonometri er utelatt.
Gjest

Det er mye overlapping mellom 1T og S1. S1 er på et litt høyere nivå i mange av målområdene. Kombinatorikken i S1 er f.eks. mer krevende for de fleste (men ikke alle) enn sannsynlighetsreglene i 1T, og S1 har flere logaritmeregler osv. I andre målområder er 1T faktisk på et høyere nivå, da spesielt innenfor algebra og funksjonsdrøfting. Den største forskjellen er vel at 1T har trigonometri mens S1 har lineær optimering.

R1 er på samme trinn som S1, men nivået og arbeidsmengden kan ikke sammenlignes. Det er ikke uten grunn at R1 tilsvarer S1+S2 for opptak til universitetet. S1 er allikevel ikke et enkelt kurs, og det er nok mange av elevene fra 1P som undervurderer hva som kreves av dem i S1. Det er nok også noen fra 1T som tenker at de bare kan slappe av siden de allerede har lært mye av stoffet.
GjestOslo

Vet noen når eksamenskarakterene legges ut? Er det på fredag eller mandag?
Svar