Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Fysikkhjelp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 22/09-2015 18:21

Jeg trenger hjelp til oppgave 2.315 i fysikkboka:

To korker vipper opp og ned i vannskorpa. Fra et punkt P på den første utslokkingslinja måler vi avstanden til de to korkene S1 og S2. Vi finner PS2 - PS1 = 130 mm.
a) Hva er bølgelengden til vannbølgene?
b) Hva vet vi om differansen PS2 - PS1 når P beveger seg utover langs utslokkingslinja?

På forhånd, tusen takk for hjelpen :)
Fysikkhjelp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 22/09-2015 18:21

Dere skjønner like lite som meg ser jeg--- (?)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vært fint hvis du fyller ut litt med hva du har prøvd og hvor du stopper opp. Vi er ikke nødvendigvis alltid villig til å gjøre leksa di for deg.
Bilde
Fysikkhjelp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 22/09-2015 18:21

Poenget er at jeg ikke skjønner hva jeg skal gjøre, derfor spør jeg om hjelp. Det er ikke snakk om at noen skal gjøre leksa for meg (uansett så er ikke dette lekser), men jeg forstår veldig lite av fysikk, og lurte derfor på om noen kanskje kunne hjelpe.
Gjest

Fysikkhjelp skrev:Poenget er at jeg ikke skjønner hva jeg skal gjøre, derfor spør jeg om hjelp. Det er ikke snakk om at noen skal gjøre leksa for meg (uansett så er ikke dette lekser), men jeg forstår veldig lite av fysikk, og lurte derfor på om noen kanskje kunne hjelpe.
http://www.physicsclassroom.com/Class/l ... banimn.gif
Kanskje denne hjelper deg litt på vei?

Den første utslokningslinja er nærmeste linje til en av korkene hvor bølgetoppene fra den ene interfererer med bølgebunnene fra den andre korken og skaper destruktiv interferens (utsloknings). Tell antall bølgelengder fra et av disse punktene på linja (avstanden er konstant uansett hvilket punkt du velger) og dermed vil du finne en sammenheng mellom differansen i bølgelengdeavstand og de 130 mm du har fått oppgitt. Når det er gjort trenger du bare løse oppgaven for lambda.
Fysikkhjelp
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 22/09-2015 18:21

Takk for hjelpen :) men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal finne bølgelengden ut i fra de opplysningene som er oppgitt i oppgaven.
Gjest

Fysikkhjelp skrev:Takk for hjelpen :) men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal finne bølgelengden ut i fra de opplysningene som er oppgitt i oppgaven.
Hvis [tex]PS_2 = 6\lambda[/tex] og [tex]PS_1 = 5\lambda[/tex] så betyr det jo at
[tex]PS_2 - PS_1 = 160 mm \Rightarrow 6-5 = 160 mm \Rightarrow \lambda = 160 mm[/tex]

Ikke bruk disse tallene de bare fant jeg på. Antall bølger må du finne selv ved å lese av på den fine figuren jeg fant til deg :).
Let etter punkter på en linje hvor den lyse linja fra den ene korken skjærer med de mørke linjene fra den andre korken (hvor T.P fra den ene interfererer med B.P fra den andre), og husk det er lov med halve bølgelengder (hint hint)
Svar