x-matte som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Som tittelen sier "hvordan er x-matte som privatist"?
Noen som har tatt faget?
Anbefaler noen faget? Er det et fag som man kan ha bruk for senere ? Eller tar bare folk faget for at det er kjekt? Er faget forresten vanskelig i forhold til R1 og R2?
takker for svar!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vanskelighetsgrad er litt vanskelig å si. Det er litt annerledes, fordi du lærer tallteori, og ikke analyse.

Er det fag man har bruk for senere? JA! Hvis du har tenkt å ta høyere utdanning, som inkluderer matematikk, så er tallteori plutselig veldig sentralt.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Vanskelighetsgrad er litt vanskelig å si. Det er litt annerledes, fordi du lærer tallteori, og ikke analyse.

Er det fag man har bruk for senere? JA! Hvis du har tenkt å ta høyere utdanning, som inkluderer matematikk, så er tallteori plutselig veldig sentralt.
Er faget relevant i studier som ingeniør, siv-ingeniør, medisin, farmasi, dataingeniør osv?

Men vet du hvordan det er i forhold til R1 og R2? Det skulle fantes mattevideoer om x-matte temaene slik som det gjør med R1 og R2 på UDL og andre nettsteder. vanskelig å lese seg opp til et slikt fag på egenhånd
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

X-matte er delt inn i tallteori, statistikk og komplekse tall.

Spesielt vil jeg påstå at disse studiene trenger følgende emner:

Dataingeniør: Tallteori
Sivilingeniør: Komplekse tall og statistikk
Medisin og farmasi: Statistikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Enig med Fibonacci her. Men jeg vil også slenge inn statistikk på dataingeniør. Å kunne analysere data er... vel, det er en enorm del av det vi gjør som dataingeniører :)
Bilde
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Husker jeg også vurderte om jeg skulle ta faget x-matte. Men jeg valgte det bort p.g.a bytting av skole, og at det var et veldig spesielt fag.

Å ta faget x-matte er litt det samme som å ta FY2 og BIO2. Det er vel strengt tatt ingen studier som krever at du har hatt disse fagene? Videre er jo FY2 og BIO 2 en naturlig videreføring av FY1 og BIO1. Men faget x-matte er helt nytt og ingenting du har sett hittil.
Opprinnelig ville jeg velge x-matte fordi jeg synes den delen av matematikken som ikke blir representert i VGS ( S1, S2, R1, R2) er veldig interessant! B.l.a tallteori, komplekse tall, kongruensregning og trignometri.

Er ikke en stor fan av sannsynlighet og statistikk som mange andre her :mrgreen:


Jeg vet ikke om jeg angrer eller ei på valget mitt. :roll:
Jaja, kan jo alltid lese meg opp på egenhånd
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Har noen tatt faget og kan uttale seg om vanskelighetsgrad?
Vil en person med 4 i R1 klare faget? (få øver 4)?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Som sagt, det er vanskelig å vurdere vanskelighetsgraden opp mot f. eks. R1 når det en helt annen gren av matematikk. Det blir som å spørre om jeg kommer til å gjøre det bra i engelsk, gitt at jeg har 4 i historie.

Ja, du kommer til å klare deg helt fint, fordi du har gode nok studievaner til å få 4 i et annet fag.
Bilde
Gjest

En forsmak på en oppgave?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:En forsmak på en oppgave?

Det er 3 hovedtemaer: tallteori, komplekse tall og sannsynlighet og statistikk.

Her er en oppgave under temaet tallteori:

Oppgave eksempel

a Finn ved Euklids algortime [tex]sff(342,78)[/tex]
b Hva må til for at den Diofantiske likningen [tex]342x+78y=f[/tex] skal ha løsning?
c Vis at [tex]sff(a,b)=sff(a,b-a)[/tex] når a og b er to hele tall.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Drezky skrev:
Gjest skrev:En forsmak på en oppgave?

Det er 3 hovedtemaer: tallteori, komplekse tall og sannsynlighet og statistikk.

Her er en oppgave under temaet tallteori:

Oppgave eksempel

a Finn ved Euklids algortime [tex]sff(342,78)[/tex]
b Hva må til for at den Diofantiske likningen [tex]342x+78y=f[/tex] skal ha løsning?
c Vis at [tex]sff(a,b)=sff(a,b-a)[/tex] når a og b er to hele tall.
oiisann, dette var noen ukjente matematiske begreper og notasjoner. ssf? Forøvrig hater jeg vis-- oppgaver..
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gjest skrev: oiisann, dette var noen ukjente matematiske begreper og notasjoner. ssf? Forøvrig hater jeg vis-- oppgaver..
Hvis du skal ta høyere utdanning, MÅ du gjøre masse vis-oppgaver. Det er like greit å bli vant til det.
Bilde
Gjest

men hvordan i alle dager kan [tex]b=b-a[/tex]
da må jo a =0? hva mener oppgaven med vis at ...
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:men hvordan i alle dager kan [tex]b=b-a[/tex]
da må jo a =0? hva mener oppgaven med vis at ...
du kan evt sjekke linken under:

http://math.stackexchange.com/questions ... a-r-b?rq=1

generelt:

sff(a, b) = sff(a, b-a)
og
sff(a, b) = sff(b, a-b)
der sff: største felles divisor

og på engelsk:
gcd(a, b) = gcd(a, b-a)
and
gcd(a, b) = gcd(b, a-b)
where
gcd: greatest common divisor
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar