kan noen hjelpe meg med sannsynlighet??

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Hei!

Jeg sliter litt med denne oppgaven, vet tikke hva de ulike veridene er når jeg skal sette det inn på sannsynlighetskalkulatoren, kunne noen hjulet meg?
Bilde
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Dette er et binomisk forsøk hvor n er antall kast og p er sannsynligheten for å kaste en 6-er.
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Larsik skrev:Dette er et binomisk forsøk hvor n er antall kast og p er sannsynligheten for å kaste en 6-er.

Got it! Tenkte heller at han også kunne få 1,2,3,...6 i hver kast. Takk takk!
Gjest

lysbringer skrev:
Larsik skrev:Dette er et binomisk forsøk hvor n er antall kast og p er sannsynligheten for å kaste en 6-er.

Got it! Tenkte heller at han også kunne få 1,2,3,...6 i hver kast. Takk takk!
hva svar fikk du ?
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Gjest skrev:hallo=?

Her er det jeg fikk:

a)
Bilde

b)
Bilde

c)
Bilde

d)

Bilde
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Ser det riktig ut?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Ser riktig ut, bortsett fra den siste.

Spørsmålet er hvor mange ganger Jan skal kaste alle terningene, og da blir vel svaret 5 ganger.
1 kast gir 6 binomiske forsøk.
2 kast gir 12 binomiske forsøk.
osv.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Markonan skrev:Ser riktig ut, bortsett fra den siste.

Spørsmålet er hvor mange ganger Jan skal kaste alle terningene, og da blir vel svaret 5 ganger.
1 kast gir 6 binomiske forsøk.
2 kast gir 12 binomiske forsøk.
osv.
Oja okei! takk for hjelpen :D
Gjest

Markonan skrev:Ser riktig ut, bortsett fra den siste.

Spørsmålet er hvor mange ganger Jan skal kaste alle terningene, og da blir vel svaret 5 ganger.
1 kast gir 6 binomiske forsøk.
2 kast gir 12 binomiske forsøk.
osv.

hva mener du?

hvorfor er det 5?


5*6=30 ?
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Det må være fem fordi jeg fant jo at n=28, vi må dele det på 6, fordi vi har seks terninger, så får vi antall terninger!
Gjest

lysbringer skrev:Det må være fem fordi jeg fant jo at n=28, vi må dele det på 6, fordi vi har seks terninger, så får vi antall terninger!

hva mener du n=28 ? skal man skaste det 28 ganger? og hva mener du med dele på 6?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Når man kaster 6 terninger så får man 6 binomiske forsøk. Dette er akkurat det samme som å kaste 1 terning 6 ganger.

For å få mer enn 99% sannsynlighet for å 1 eller flere seksere må man kaste en terning 26 ganger.

I denne oppgaven spør de hvor mange ganger Jan må kaste 6 terninger for å få en sannsynlighet på 99%, og det må da bli mer enn 26 binomiske forsøk. Det får han på det femte kastet, da han totalt har 30 terningkast.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Beklager, mente 26. Men jo, på de tre første oppgavene skal du bare sette inn de ulike tallene som er oppgitt, og så svar. I den siste deloppgaven derimot spør de etter hvor mange ganger han må kaste de seks terningene, og ikke hvor mange ganger han må kaste!

Håper du hjalp deg på vei :D
Gjest

Markonan skrev:Når man kaster 6 terninger så får man 6 binomiske forsøk. Dette er akkurat det samme som å kaste 1 terning 6 ganger.

For å få mer enn 99% sannsynlighet for å 1 eller flere seksere må man kaste en terning 26 ganger.

I denne oppgaven spør de hvor mange ganger Jan må kaste 6 terninger for å få en sannsynlighet på 99%, og det må da bli mer enn 26 binomiske forsøk. Det får han på det femte kastet, da han totalt har 30 terningkast.
kan du forklare dette litt nærmere?

Skjønte ikke helt det mat han må kaste en terning 26 ganger?
blir d ikke 6*5=30 ?
og hvorfor er det sånn?
Det er jo logisk at jo mer han kaster desto større blir sannsynlighten for å få 1 eller flere seksere, men oppgaven forstod jeg ikke helt
Svar