Vanskeligste tema i R2?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

ZEROepda

Begynne i tredje klasse neste år på vgs og lurer på hva som er ansett so mdet vanskeligste temaet i R2 blant folk?


fikk en sterk 4 i r1 hvis det kan hjelpe på noe vis?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er forskjellig fra person til person. For noen er det 3D-geometri, for andre er det integrasjon, for noen er det differensiallikninger.
Bilde
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Kommer vel an på hvor du har dine personlige styrker og svakheter.

For min del så sliter jeg veldig når jeg ikke har forståelse for hva som skjer. For eksempel så hadde jeg problemer med trigonometri i 1T, men alt ble plutselig mye lettere når jeg så enhetssirkelen og skjønte hva radianer er for noe.
vegod

Hva er det vanlig å starte med i hvert semester? avhenger av sikkert fra skole til skole, men er det greit å starte med


vektorer så algebra


eller bør jeg starte med integrasjon og så trignometri?


noen tips?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

vegod skrev:Hva er det vanlig å starte med i hvert semester? avhenger av sikkert fra skole til skole, men er det greit å starte med


vektorer så algebra


eller bør jeg starte med integrasjon og så trignometri?


noen tips?
Vi gikk vektorer --> funksjoner --> trigonometriske funksjoner --> integrasjon --> differensiallikninger --> algebra
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dolandyret skrev:
vegod skrev:Hva er det vanlig å starte med i hvert semester? avhenger av sikkert fra skole til skole, men er det greit å starte med


vektorer så algebra


eller bør jeg starte med integrasjon og så trignometri?


noen tips?
Vi gikk vektorer --> funksjoner --> trigonometriske funksjoner --> integrasjon --> differensiallikninger --> algebra
Jøss, hadde dere algebra i R2? Er det nytt pensum?
Bilde
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Aleks855 skrev:
Dolandyret skrev:
vegod skrev:Hva er det vanlig å starte med i hvert semester? avhenger av sikkert fra skole til skole, men er det greit å starte med


vektorer så algebra


eller bør jeg starte med integrasjon og så trignometri?


noen tips?
Vi gikk vektorer --> funksjoner --> trigonometriske funksjoner --> integrasjon --> differensiallikninger --> algebra
Jøss, hadde dere algebra i R2? Er det nytt pensum?
Kapitelet om rekker o.l. blir kalt for algebra i Aschehoug R2
dedo

men dere vil anbefale meg å starte på vektorer, trignometri eller algebra istedet for integrasjon og differiensiallikninger siden disse krever at du kan det grunnleggende?


er det mulig å bli ferdig med R2 på 1 månend og gå ut med toppkarakter? eller er det for ambisiøst?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

dedo skrev: er det mulig å bli ferdig med R2 på 1 månend og gå ut med toppkarakter? eller er det for ambisiøst?
Litt bredt spørsmål.

"Er det mulig?" - Ja, alt er mulig.

"Er det ambisiøst?" - Ja, det er veldig ambisiøst.

Når det gjelder hvor du burde starte, finn ei R2-bok, og jobb deg gjennom den. Jeg vil si rekkefølgen ikke spiller så stor rolle, men jeg la kjapt min elsk på integrasjon, og starta der.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:
dedo skrev: er det mulig å bli ferdig med R2 på 1 månend og gå ut med toppkarakter? eller er det for ambisiøst?
Litt bredt spørsmål.

"Er det mulig?" - Ja, alt er mulig.

"Er det ambisiøst?" - Ja, det er veldig ambisiøst.

Når det gjelder hvor du burde starte, finn ei R2-bok, og jobb deg gjennom den. Jeg vil si rekkefølgen ikke spiller så stor rolle, men jeg la kjapt min elsk på integrasjon, og starta der.

takk for svar, men tingen er at jeg ikke orker å betale 500 + for en bok og lokalbiblioteket har ingen til låns, hva skal jeg gjøre? da? finnes det noen videforelesninger som jeg kan se + oppgaveR?
Gjest

Gjest skrev:
Aleks855 skrev:
dedo skrev: er det mulig å bli ferdig med R2 på 1 månend og gå ut med toppkarakter? eller er det for ambisiøst?
Litt bredt spørsmål.

"Er det mulig?" - Ja, alt er mulig.

"Er det ambisiøst?" - Ja, det er veldig ambisiøst.

Når det gjelder hvor du burde starte, finn ei R2-bok, og jobb deg gjennom den. Jeg vil si rekkefølgen ikke spiller så stor rolle, men jeg la kjapt min elsk på integrasjon, og starta der.

takk for svar, men tingen er at jeg ikke orker å betale 500 + for en bok og lokalbiblioteket har ingen til låns, hva skal jeg gjøre? da? finnes det noen videforelesninger som jeg kan se + oppgaveR?
https://larbib.no/index.php?option=com_ ... &Itemid=54
Dette gjelder for de fleste bibliotek. Det er verdt et forsøk selv om det kan ta litt tid (du burde ha starta før vettu).

Du kan også bare sjekke ut videoer og læringsressurser på nettet. Så kan du øve på oppgavene her på nettsiden når du er ferdig med å lære.

Når det er sagt "orker" du ikke å kjøpe boka er det vel ikke så viktig for deg? Du kan uansett selge den for halvparten dagen etter du er ferdig med den.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

dedo skrev:
er det mulig å bli ferdig med R2 på 1 månend og gå ut med toppkarakter? eller er det for ambisiøst?
Hvis du aldri har hatt R2 så blir nok dette så godt som umulig. Du kan garantert bestå, men tviler på at du vil klare å jobbe deg gjennom og få god forståelse for hele pensum på så kort tid.
mat23

takk for svar, men tingen er at jeg ikke orker å betale 500 + for en bok og lokalbiblioteket har ingen til låns, hva skal jeg gjøre? da? finnes det noen videforelesninger som jeg kan se + oppgaveR?[/quote]

https://larbib.no/index.php?option=com_ ... &Itemid=54
Dette gjelder for de fleste bibliotek. Det er verdt et forsøk selv om det kan ta litt tid (du burde ha starta før vettu).

Du kan også bare sjekke ut videoer og læringsressurser på nettet. Så kan du øve på oppgavene her på nettsiden når du er ferdig med å lære.

Når det er sagt "orker" du ikke å kjøpe boka er det vel ikke så viktig for deg? Du kan uansett selge den for halvparten dagen etter du er ferdig med den.[/quote]


er ikkke akkurat noe særlig rik, men jeg får vel bruke dennen nettsiden + ndla
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Går du fortsatt på VGS?

Snakk med biblotekaren si du ønsker å låne boken allerede nå
Gjest

Kjemikern skrev:Går du fortsatt på VGS?

Snakk med biblotekaren si du ønsker å låne boken allerede nå

Gjorde det, men må vist nok vente 26 juni...
Svar