Bare 118 av de 485 som gikk opp til eksamen besto prøven, en strykprosent på 74,7.
Prøve matematikk forkurs lærerutdanningen sommer 2016
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- World works; done by its invalids
- Innlegg: 836
- Registrert: 26/04-2012 09:35
Oppgavene som ble gitt ved matematikk forkurs på lærerutdanningen sommeren 2016. http://khrono.no/student/2016/08/her-er ... kke-klarte :
Fra Å ha et karakterkrav på 4 for å komme innpå en så elementær yrkesutdanning som læreryrket skaper bare inflasjon i karakterer. Det gjør bare at lærerne som ønsker sine elever vel og ikke har hjerte til å trekke dem ned (og derav ødelegge for deres karriereambisjoner) lager litt enklere prøver.
Denne tendensen har blant annet blitt bevist i Storbritannia hvor man lagde en ekstra karakter A* fordi så mange elever fikk A som en følge av en politikk fra Labour-regjeringen som tilsvarte det Høyre gjør nå.
Hilsen
"Asker'in darbesi ve sivil darbesi karsiyim. Ben sadece baris ve demokrasi istiyorum!"
Denne tendensen har blant annet blitt bevist i Storbritannia hvor man lagde en ekstra karakter A* fordi så mange elever fikk A som en følge av en politikk fra Labour-regjeringen som tilsvarte det Høyre gjør nå.
Hilsen
"Asker'in darbesi ve sivil darbesi karsiyim. Ben sadece baris ve demokrasi istiyorum!"
Tipper de har spilt for mye pokémon go..Larsik skrev:Disse folkene var tydeligvis ikke godt nok motivert til å bli lærere. P-matte er så lett at hvem som helst burde klare minst 4 etter noen uker med systematisk jobbing gjennom pensum.
Jeg tar den ting med en klype salt (strykprosenten). Det var for det meste bare svake studenter som hadde under 4 i karakter, som ble tilbudt å ta prøven. Dvs, folk som hadde problemer å få en 4 på videregående (hvor det er enda
enklere å få minst 4 i karakter).
Det var også slik at en måtte ha minst 4 i karakter for å bestå. Det var kun to utfall: bestå eller ikke bestå.
enklere å få minst 4 i karakter).
Det var også slik at en måtte ha minst 4 i karakter for å bestå. Det var kun to utfall: bestå eller ikke bestå.
Hvorfor sier du dette? Det er ikke alle som har anlegg for matematikk eller enda viktigere; har lært hvordan man skal bli god i matematikk. De kaller det "modningsfag", men i realiteten så er det fag som krever en spesiell metode å jobbe på som ikke alle elever blir lært i løpet av skoleperioden.Larsik skrev:Disse folkene var tydeligvis ikke godt nok motivert til å bli lærere. P-matte er så lett at hvem som helst burde klare minst 4 etter noen uker med systematisk jobbing gjennom pensum.
Det kanskje mest bekymringsverdige i denne saken er at matematikk ikke er særlig relevant for alle de som ønsker å bli ikke-matematikk relaterte lærere. Man forsøker å få "smartere" lærere ved å sette et karakterkrav på 4 fordi man antar at bare smarte folk får denne karakteren og over i matematikk, men dessverre stemmer ikke denne hypotesen særlig godt med virkeligheten/empirisk forskning.
Skulle forresten også likt å ha sett matematikk-karakterene til folk som Erna Solberg, Siv Jensen, Bård Hoksrud, Per Sandberg og så videre som lager disse virkelighetsfjerne reglene! Med under 4 i matematikk så bør man jo være diskvalifisert til å være statsminister hvis man er diskvalifisert til å være lærer.
Må innrømme at jeg er litt enig i at dette nye kravet er litt merkelig. Det virker som en ganske primitiv måte å forsøke å skape kvalitet på blant kommende lærere. Når det er sagt burde det være overkommelig for enhver vordende høyskolestudent å få 4 i p-matte (og det samme kravet kunne godt gjelde andre fag som f.eks. norsk). Det er uansett sjokkerende med så høy strykprosent på en slik eksamen.An azadi, an mirin skrev:
Det kanskje mest bekymringsverdige i denne saken er at matematikk ikke er særlig relevant for alle de som ønsker å bli ikke-matematikk relaterte lærere. Man forsøker å få "smartere" lærere ved å sette et karakterkrav på 4 fordi man antar at bare smarte folk får denne karakteren og over i matematikk, men dessverre stemmer ikke denne hypotesen særlig godt med virkeligheten/empirisk forskning.
Jeg er også enig i at alle elever bør klare å få 4 i p-matte. Men likevel så tilsier statistikken annet, dette skyldes nok at noen elever ikke har akademiske foreldre som kan vise dem de korrekte læringsmetodene eller at man ikke har hatt et godt nok forhold til sine lærere og slikt. Faktorer i livet som har gjort at de har falt fra på en eller annen måte. Jeg tror ikke ting som genetikk, intelligens eller noe sånt skal tilsi at man ikke klarer å få 4 i p-matte.plutarco skrev:Må innrømme at jeg er litt enig i at dette nye kravet er litt merkelig. Det virker som en ganske primitiv måte å forsøke å skape kvalitet på blant kommende lærere. Når det er sagt burde det være overkommelig for enhver vordende høyskolestudent å få 4 i p-matte (og det samme kravet kunne godt gjelde andre fag som f.eks. norsk). Det er uansett sjokkerende med så høy strykprosent på en slik eksamen.An azadi, an mirin skrev:
Det kanskje mest bekymringsverdige i denne saken er at matematikk ikke er særlig relevant for alle de som ønsker å bli ikke-matematikk relaterte lærere. Man forsøker å få "smartere" lærere ved å sette et karakterkrav på 4 fordi man antar at bare smarte folk får denne karakteren og over i matematikk, men dessverre stemmer ikke denne hypotesen særlig godt med virkeligheten/empirisk forskning.
Fremfor å sette et karakterkrav på 4 for å bli lærer (og derav benytte seg av en primitiv måte som du peker på), så kan man heller ha flere lærere per elev. Undersøkelser viser at dette er den beste metoden å forbedre elevenes evner på. Blant annet vet vi jo at toppuniversitetene i verden opererer med dette. Man kan for eksempel sette en grense på 10 elever per lærer. Gi universitetstudenter et-årige kontrakter og man må utdanne flere lærere fremfor enn færre (noe tendensen blir med dette nye kravet).
Litt tilfeldig kanskje, men her har NRK faktisk undersøkt dette og fått disse svarene:An azadi, an mirin skrev: Skulle forresten også likt å ha sett matematikk-karakterene til folk som Erna Solberg, Siv Jensen, Bård Hoksrud, Per Sandberg og så videre som lager disse virkelighetsfjerne reglene! Med under 4 i matematikk så bør man jo være diskvalifisert til å være statsminister hvis man er diskvalifisert til å være lærer.
https://www.nrk.no/norge/stiller-krav-o ... 1.13090813
LOL!