Øvetips

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Skal ha ein R1-eksamen snart og trenger tips/erfaringer på hva jeg bør øve på. Har nokså god kontroll på pensumet og tenker kanskje jeg bør løse eksamenssett. Men skal jeg bare løse alle eksamenssettene som ligger ute, eller finnes det en bedre tilnærmingsmetode? Føler det ikke er så vits i å gjøre innlæringsoppgavene i boken? Hvis noen hadde vært/eller har vært i min posisjon, hva vill dere ha gjort/rådet meg om?

takk på forhånd
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du burde helt klart løse eksamensoppgaver. De pleier å være i hakket høyere vanskelighetsgrad enn oppgavene i boka, så det er god øving.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Du burde helt klart løse eksamensoppgaver. De pleier å være i hakket høyere vanskelighetsgrad enn oppgavene i boka, så det er god øving.
Dersom jeg rekker å bli ferdig med alle eksamenssettene i god tide før eksamen, hva bør jeg gjøre videre eventuelt?
Gjest

Det er ganske mange sett, så det bør være nok å gjøre. Hvilken bok har du? I Sigma-bøkene er det mange sammensatte oppgaver helt bakerst i hvert delkapittel. Noen gamle eksamensoppgaver, men også mange andre bra oppgaver.

Pass på at du gjør eksamenene under eksamensforhold. Tre timer på del 1 uten hjelpemidler, så to timer på del 2 med hjelpemidler. Ikke se på løsningsforslaget før du har gjort alt du klarer. Å kikke på løsningen hver gang man sitter fast er fristende, men forstyrrer flyten og ødelegger læringen.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Hvis du er god i GeoGebra blir del 2 lett og du sparer mye tid hvis du slipper å lete etter de riktige kommandoene osv.
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Jeg anbefaler deg å gjøre oppgaver fra Abelkonkurransen. Eksamenssettene er ganske like, og har du gått gjennom et par så vet du hva som kommer. Hvis du har god kontroll på pensum så er en vrien nøtteoppgave det eneste som kan hindre deg i få 6. Abeloppgaver gir deg trening i å løse slike oppgaver, og er i tillegg $\frac{2^7-2}{7}$ ganger morsommere å holde på med.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stensrud skrev:Jeg anbefaler deg å gjøre oppgaver fra Abelkonkurransen. Eksamenssettene er ganske like, og har du gått gjennom et par så vet du hva som kommer. Hvis du har god kontroll på pensum så er en vrien nøtteoppgave det eneste som kan hindre deg i få 6. Abeloppgaver gir deg trening i å løse slike oppgaver, og er i tillegg $\frac{2^7-2}{7}$ ganger morsommere å holde på med.


Hvordan gikk IMO forresten?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kjemikern skrev:
stensrud skrev:Jeg anbefaler deg å gjøre oppgaver fra Abelkonkurransen. Eksamenssettene er ganske like, og har du gått gjennom et par så vet du hva som kommer. Hvis du har god kontroll på pensum så er en vrien nøtteoppgave det eneste som kan hindre deg i få 6. Abeloppgaver gir deg trening i å løse slike oppgaver, og er i tillegg $\frac{2^7-2}{7}$ ganger morsommere å holde på med.
Hvordan gikk IMO forresten?
Resultatene ligger offentlig

https://www.imo-official.org/country_in ... x?code=NOR

:-)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Janhaa skrev:
Kjemikern skrev:
stensrud skrev:Jeg anbefaler deg å gjøre oppgaver fra Abelkonkurransen. Eksamenssettene er ganske like, og har du gått gjennom et par så vet du hva som kommer. Hvis du har god kontroll på pensum så er en vrien nøtteoppgave det eneste som kan hindre deg i få 6. Abeloppgaver gir deg trening i å løse slike oppgaver, og er i tillegg $\frac{2^7-2}{7}$ ganger morsommere å holde på med.
Hvordan gikk IMO forresten?
Resultatene ligger offentlig

https://www.imo-official.org/country_in ... x?code=NOR

:-)

Takker!
Gjest

Setter pris på tipsene; hvor mange eksamener bør en minimum gå gjennom før man selv avlegger eksamen? Ser at set ligger ute 20 stk som er anslått 100 timer med jobbing +- intensivitet.

Finnes det noen gode abeloppgaver som er relevante? Konkret?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:Noen svar :) ?
Varierer, men hvertfall 10. Helst så mange som mulig.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar