Trenger litt hjelp med 2 oppgaver jeg fikk fra læreren.
1) Hvor mange nuller er det bakerst i tallet 1*2*3*4....51*52
A) 5 B)9 C) 10 D) 11 E)12
2) Ved et terminoppgjør fikk 2/5 av alle elevene i en førsteklasse 4 eller bedre i matematikk, mens 2/3 av klassen fikk 4 eller bedre i naturfag. 4/15 av elevene fikk 4 eller bedre i begge fagene. Hvor stor del av elevene fikk 4 eller bedre i minst ett av fagene?
-Jeg vet at svaret blir 4/5 men jeg vet ikke hvordan jeg kommer meg fram til det.
Matte 1T oppgaver
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
1) Antall nuller på slutten av et tall er det samme som antall ganger tallet er delelig med 10. Eks: 100 har 2 nuller, fordi du kan dele det på 10 to ganger og fremdeles få et heltallig svar.lol1t skrev:Trenger litt hjelp med 2 oppgaver jeg fikk fra læreren.
1) Hvor mange nuller er det bakerst i tallet 1*2*3*4....51*52
A) 5 B)9 C) 10 D) 11 E)12
2) Ved et terminoppgjør fikk 2/5 av alle elevene i en førsteklasse 4 eller bedre i matematikk, mens 2/3 av klassen fikk 4 eller bedre i naturfag. 4/15 av elevene fikk 4 eller bedre i begge fagene. Hvor stor del av elevene fikk 4 eller bedre i minst ett av fagene?
-Jeg vet at svaret blir 4/5 men jeg vet ikke hvordan jeg kommer meg fram til det.
2) $\frac25 + \frac23 - \frac4{15}$ - Prøv å lag et venndiagram for oppgaven.
forstod ikke helt. På den første kom jeg ikke fram til noen av valgene, og den andre vet jeg ikke hvorfor det blir 2/5 + 2/3 - 4/15.
Jeg prøve først å gange opp 52! på kalkulatoren men så fikk jeg tallet 8.065817517*10^67, og da stoppet det opp helt for meg.
Det er standardform. Det er altså 67 siffer bak 8-tallet, så du får ikke en vanlig kalkulator til å skrive det ut. Kanskje Wolfram Alpha? Men det er uansett juks, du må tenke deg fram til svaret.lol1t skrev:Jeg prøve først å gange opp 52! på kalkulatoren men så fikk jeg tallet 8.065817517*10^67, og da stoppet det opp helt for meg.
1) Som Aleks sa må du finne ut hvor mange ganger tallet er delelig med 10, som er det samme som å finne alle faktorene som er delelig med 10. For det første må du telle hvor mange av tallene som er direkte delelig med 10 (altså 10, 20 osv.) I tillegg til det må du telle deg gjennom alle kombinasjoner som gir noe med 10. Jeg kan ta det første eksemplet: I rekka 1*2*3*4*5*6*7*8*9 kan du ta ut 2*5=10, det gir altså enda en 0. Ingen av de andre tallene i den rekka vil gi noe som slutter med 0, og 2 og 5 er nå "brukt opp" så de ikke kan delta i framtidige kombinasjoner. Så er det en 0 fra 10, og så kan du se på 11*12*...*19, osv.
2) Hvis du ikke har vært gjennom Venn-diagrammer i sannsynlighet kan du tenke slik: Hvis du legger sammen de som fikk 4 eller bedre i naturfag og de som fikk 4 eller bedre i matematikk så vil du ha telt de som fikk 4 eller bedre i begge fagene to ganger. Hvordan retter du opp det? Det kan hjelpe å ta utgangspunkt i et visst antall personer. Jeg anbefaler 15 personer her, siden det går opp i alle brøkene du har i oppgaven.