Hei!
Vi har nettopp begynt med formlikhet, og felle ned normaler også regne ut lengden på den ikke gitte siden.
Jeg henger ikke helt med. Når man har to formlike trekanter ved siden av hverandre, hvordan tenker man for å komme fram til noe slikt:
AC/ AB = BD/DE ????
Jeg kan regne det ut derfra, men jeg vet ikke hva jeg skal se etter for å sette opp regnestykket.
Noen som kan gi meg en grundig forklaring??
På forhånd takk
Formlikhet.
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Cantor
Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men om jeg har forstått det rett, er du ute etter forholdet i 2trekanter(ABC & DEB). Om dette er tilfellet er det lurt å se etter to sider i hver trekant som kommer fra samme vinkler. F.eks. hvis du har la oss si lengden AB, og den er ensliggende med BD, er det lurt å prøve å se om du kan få denne lengden gjennom pytagoras eller en annen læresetning.
Men om dette spørsmålet skal tolkes på en annen måte er jeg ikke sikker på om jeg kan hjelpe deg, denne tråden er ikke i mitt pensum.
Men om dette spørsmålet skal tolkes på en annen måte er jeg ikke sikker på om jeg kan hjelpe deg, denne tråden er ikke i mitt pensum.
Sist redigert av SquareKnowledge den 13/02-2007 21:27, redigert 1 gang totalt.
Ok.. var ikke helt det jeg mente, men i samme sjangeren.
Jeg tenkte mer på når man har en trekant og feller en normal fra C ned på linjestykket AB. Hvordan gå fram? Er de to trekantene som nå blir laget formlike, eller er den ene lille formlik med den opprinnelige(den vi hadde før vi felt ned normalen) ?
På forhånd takk;););)
Jeg tenkte mer på når man har en trekant og feller en normal fra C ned på linjestykket AB. Hvordan gå fram? Er de to trekantene som nå blir laget formlike, eller er den ene lille formlik med den opprinnelige(den vi hadde før vi felt ned normalen) ?
På forhånd takk;););)
De to trekantene er kun formlike dersom du i utgangspunktet har en likesidet eller likebent trekant. Husk at alle vinklene må være like, dersom trekantene skal være formlike. Den ene av de små trekantene behøver heller ikke være formlik den store. Dersom en av disse trekantene skal være formlik den store, må den store være en rettvinklet trekant.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Dette er mest av alt en treningssak, og har ikke en bestemt fasit.
Prøv å finn ut hvilke vinkler som tilsvarer hvilke vinkler i de to trekantene som skal være formlike. Poenget med to trekanter som er formlike, er at hvis du forstørre/forminsker en av dem, vil den bli nøyaktig lik den andre. Derfor er det lurt å se på vinklene. Når du så har funnet vinklene, kan du prøve å finne forhåndstallene. I en rettvinklet trekant, vil du da f.eks kunne sette hypotenus/hypotenus, katet 1 / katet 1 og katet 2/ katet 2. Forholdet mellom to tilsvarende sider i en trekant, vil alltid være det samme i to formlike trekanter. Dette kan da hjelpe deg til å finne de siste sidene. Lettere å forklare med konkrete eksempler, men bare fortsett å spørre om ting er uklart.
Prøv å finn ut hvilke vinkler som tilsvarer hvilke vinkler i de to trekantene som skal være formlike. Poenget med to trekanter som er formlike, er at hvis du forstørre/forminsker en av dem, vil den bli nøyaktig lik den andre. Derfor er det lurt å se på vinklene. Når du så har funnet vinklene, kan du prøve å finne forhåndstallene. I en rettvinklet trekant, vil du da f.eks kunne sette hypotenus/hypotenus, katet 1 / katet 1 og katet 2/ katet 2. Forholdet mellom to tilsvarende sider i en trekant, vil alltid være det samme i to formlike trekanter. Dette kan da hjelpe deg til å finne de siste sidene. Lettere å forklare med konkrete eksempler, men bare fortsett å spørre om ting er uklart.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)