meCarnival skrev:Jo, begge sider skal kvadreres når du har alle kvadratrøtter på venstre side alene og alt på høyre side skal også kvadreres da...
Nå kan du blande inn 1. kvadratsetning: aˆ2+2ab+bˆ2
Irrasjonal likning
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Fint å lese i kokebok når man skal lage sjokoladekake, for da får du riktig mengde pr dosering av den antatte typen du skal ha og smaken blir sikkert bra da proffe ahr lagd oppskriften.
[tex]\sqrt{4+x}=5-\sqrt{x-1}[/tex]
[tex](\sqrt{4+x} +\sqrt{x-1})^2=5^2[/tex]
Bruker første kvadratsetning og får;
[tex]4+x+2\sqrt{x-1}+x-1=5^2[/tex]
[tex]2x+{2\sqrt{x-1}=5^2-4+1[/tex]
[tex]2sqrt{x-1}=22-2x[/tex]
Skal jeg kvadrerer dette igjen?
Da får jeg fra;meCarnival skrev:Jo, begge sider skal kvadreres når du har alle kvadratrøtter på venstre side alene og alt på høyre side skal også kvadreres da...
Nå kan du blande inn 1. kvadratsetning: aˆ2+2ab+bˆ2
[tex]\sqrt{4+x}=5-\sqrt{x-1}[/tex]
[tex](\sqrt{4+x} +\sqrt{x-1})^2=5^2[/tex]
Bruker første kvadratsetning og får;
[tex]4+x+2\sqrt{x-1}+x-1=5^2[/tex]
[tex]2x+{2\sqrt{x-1}=5^2-4+1[/tex]
[tex]2sqrt{x-1}=22-2x[/tex]
Skal jeg kvadrerer dette igjen?
Ja, hvis du kvaderer igjen så blir du kvitt kvadratrottegnet, og da er du nesten i mål. Men jeg tror du har gjort en liten slurvefeil igjen. Du bør ha at:
[tex](\sqrt{4+x} + \sqrt{x-1})^2 = (4+x) + 2 \sqrt{4+x} \sqrt{x-1} + (x-1)[/tex]
[tex](\sqrt{4+x} + \sqrt{x-1})^2 = (4+x) + 2 \sqrt{4+x} \sqrt{x-1} + (x-1)[/tex]
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
Ikke lest artikkelen, men tenkte å gjøre det mens jeg lager meg mat =)...
Ja, tror det er i grunnskole alt gjør feil og snakk om hvor dårlig Norge er i gjennomsnitt i matematikk og jeg kjenner for få som liker eller interesserer seg for matematikk eller andre realfag... Som jeg søkte på en av to studass jobber nå og fikk høre det var 3-4 stk av mange hundre som har søkt bare og han sa at matematikk tydeligvis skremmer... Jeg føler mange andre liker fysikk og tar det lettere, jeg gjør ikke det og liker ikke faget, men vil ha det og lære det uansett og oppnå det beste jeg kan. Synes totalt, generelt sett, at det er veldig liten interesse for studier i Norge. Mange hopper av og veldig lei etter grunnskolen/vgs... Jeg er usikker hvordan andre systemer angående skolen og læring foregår i andre land, men kanskje du vet om noen andre land som det er andre læringsformer som fungerer?
Som du sier så faller det av en god mengde av realfagsstudentene allerede i vgs og velger det bort siden det muligens er for hardt akkurat på vgs og foreleserene er for dårlig til å formidle kanskje...? Det er et stort område å spekulere og forske i akkurat det der og spennende og gjøre det og høre hva andre mener... Men hvorfor skal akkurat Norge være så forbanna gode i matematikk/realfag? (- hvem vil ikke det, men jeg tror mer at det er noe Norge har fått hengende på seg av en eller annen grunn...)
Ja, tror det er i grunnskole alt gjør feil og snakk om hvor dårlig Norge er i gjennomsnitt i matematikk og jeg kjenner for få som liker eller interesserer seg for matematikk eller andre realfag... Som jeg søkte på en av to studass jobber nå og fikk høre det var 3-4 stk av mange hundre som har søkt bare og han sa at matematikk tydeligvis skremmer... Jeg føler mange andre liker fysikk og tar det lettere, jeg gjør ikke det og liker ikke faget, men vil ha det og lære det uansett og oppnå det beste jeg kan. Synes totalt, generelt sett, at det er veldig liten interesse for studier i Norge. Mange hopper av og veldig lei etter grunnskolen/vgs... Jeg er usikker hvordan andre systemer angående skolen og læring foregår i andre land, men kanskje du vet om noen andre land som det er andre læringsformer som fungerer?
Som du sier så faller det av en god mengde av realfagsstudentene allerede i vgs og velger det bort siden det muligens er for hardt akkurat på vgs og foreleserene er for dårlig til å formidle kanskje...? Det er et stort område å spekulere og forske i akkurat det der og spennende og gjøre det og høre hva andre mener... Men hvorfor skal akkurat Norge være så forbanna gode i matematikk/realfag? (- hvem vil ikke det, men jeg tror mer at det er noe Norge har fått hengende på seg av en eller annen grunn...)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
akihc skrev:Fint å lese i kokebok når man skal lage sjokoladekake, for da får du riktig mengde pr dosering av den antatte typen du skal ha og smaken blir sikkert bra da proffe ahr lagd oppskriften.
Jeg tror du la noe ekstra bak denne gitt
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Det jeg prøvde å si var at hvor enn man dårlig (ikke har fulgt med i tidligere fag) kan når som helst skjerpe seg og begynne fra nytt igjen hvis det er dette det kreves for at individe skal få en større interesse enne det den hadde før den startet med reverseringen av faget. Også er det klart mye annet som får folk til å undra seg fra matematikken for festing, tv titting, internett(skjer kanksje for mye av det).Jeg er bare glad for at geniet Arkimedes(grunnla for det meste matematikken) ga meg anledningen til å lære meg matematikk.Det beste i verden er å være en matematiker for meg for det føles så deilig.meCarnival skrev:akihc skrev:Fint å lese i kokebok når man skal lage sjokoladekake, for da får du riktig mengde pr dosering av den antatte typen du skal ha og smaken blir sikkert bra da proffe ahr lagd oppskriften.
Jeg tror du la noe ekstra bak denne gitt
Anngående oppgaven;
Jeg får ikke dette til å stemme helt,etter at jeg brukte første kvadratsetning fikk jeg fra første kvadratsetning;
[tex](\sqrt{4+x}+\sqrt{x-1})^2=5^2[/tex]
[tex](4+x)+2\cdot(\sqrt{4+x}+\sqrt{x-1})+x-1=25[/tex]
[tex]4+x+2\sqrt{4+x}\cdot\sqrt{x-1}+x-1=25[/tex]
[tex](2\sqrt{4+x}\cdot \sqrt{x-1})^2=25+1-4-2[/tex]
[tex](\sqrt{4+x}\cdot \sqrt{x-1})^2=(\frac{22-2x}{2})^2[/tex]
[tex]4+x \cdot x-1=242+2x[/tex]
[tex]x^2-2x-239=0[/tex]
En av x verdiene er 16,4, men når jeg satte den inn i den første likningen for oppgaven så slo det ut feil , balanesn stemte ikke...hvor er det feilen ligger?
Sist redigert av akihc den 10/12-2008 17:12, redigert 1 gang totalt.
akihc skrev:[tex](\sqrt{4+x}\cdot \sqrt{x-1})^2=(\frac{22-2x}{2})^2[/tex]
korrekt
[tex]4+x \cdot x-1=242+2x[/tex]
njet
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
og [tex]25+1-4-2\neq22[/tex]
men dette er feil fra din side... Du tar med en toer ekstra i utregningen oppe men 22 er da riktig... Du mangler vel bare den x'n i ene utregningsleddet bare...
men dette er feil fra din side... Du tar med en toer ekstra i utregningen oppe men 22 er da riktig... Du mangler vel bare den x'n i ene utregningsleddet bare...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
Du får jo bort kvadratrøttene:
[tex](4+x)\cdot(x-1)[/tex]
[tex](4+x)\cdot(x-1)[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Ja, det så jeg og takk for hjelpen dao,mc,23 ;
[tex](\sqrt{4+x} \cdot \sqrt{x-1})=(\frac{22-2x}{2})^2[/tex]
Gir konjugatsetning lik 2.kvadratsetning;
[tex](4+x) \cdot (x-1)=(x-11)^2[/tex]
[tex]x=5[/tex] Jeg anbefaller alle besøkende til å begynne å studere matematikk hvis de ennå ikke har begynt for fullt for det er så gøy!
[tex](\sqrt{4+x} \cdot \sqrt{x-1})=(\frac{22-2x}{2})^2[/tex]
Gir konjugatsetning lik 2.kvadratsetning;
[tex](4+x) \cdot (x-1)=(x-11)^2[/tex]
[tex]x=5[/tex] Jeg anbefaller alle besøkende til å begynne å studere matematikk hvis de ennå ikke har begynt for fullt for det er så gøy!