tre ukjente.......

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

Sitter med en oppgave her nå, likningssett med flere ukjente og har litt problemer med å 'se' hvordan jeg skal stille opp likningene for å få det på plass..

oppgaven er som følger:

en gård har kyr, høns og griser, det er 16 kyr mer enn griser, og totalt 177 hoder. Totalt antall bein, er 394..

hvor mange dyr av hvert slag?

jeg har tenkt som følger:

I: k+h+g=177
II: 4k+2h+4g=394
III: ?????????????????

problemer med å forstå hvordan jeg bør sette opp likning nr 3....må jo ha med at det er 16k mer enn g...men å vise det i et likningssett...det blei bare ball.....

anyone....som kan først si om jeg har tenkt rett på likning 1 og 2..og eventuelt hva jeg bør gjøre for å få likning 3 til også....

og husk på at jeg er en stakkar som tar teknisk fagskole på gamle dager...så det går litt treigt innimellom........

:wink:
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Mongoose skrev: problemer med å forstå hvordan jeg bør sette opp likning nr 3....må jo ha med at det er 16k mer enn g...men å vise det i et likningssett...det blei bare ball.....
Hva med: k - g = 16

De andre to likningene ser riktige ut de...
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

ettam skrev:
Mongoose skrev: problemer med å forstå hvordan jeg bør sette opp likning nr 3....må jo ha med at det er 16k mer enn g...men å vise det i et likningssett...det blei bare ball.....
Hva med: G +16 = K

De andre to likningene ser riktige ut de...
Heissan..

joda, har vært inne på den tanken..men det ga meg ingen gode resultater når jeg skulle løse det på kalkulatoren...mulig det er her jeg gjør noe feil....??

regnet med at jeg kunne legge det inn som likning med 3 ukjente, og at det da skal legges inn :

I: 1+1+1=177
II: 4+2+4=394
III: ???

eller må jeg løse det på old fashion way?....

må innrømme at jeg sliter litt der.......


men godt å se at jeg ikke er helt på villspor iallefall... :roll:
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Du burde få likningssettet:

I: k+h+g=177
II: 4k+2h+4g=394
III: k-g=16

Du mener at du vil bruke muligheten som lommeregneren har til å løse likningssett?

Det kan du godt gjøre, bruk denne matrisa (tabellen):

1 1 1 177
4 2 4 294
1 0 -1 16

Ser du hvorfor det står 0 nederst i andre kolonne?

Eller du kan løse ved hjelp av innsettingsmetoden eller addisjonsmetoden.
Mongoose
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 28/12-2008 12:53
Sted: Vestfold
Kontakt:

ettam skrev:Du burde få likningssettet:

I: k+h+g=177
II: 4k+2h+4g=394
III: k-g=16

Du mener at du vil bruke muligheten som lommeregneren har til å løse likningssett?

Det kan du godt gjøre, bruk denne matrisa (tabellen):

1 1 1 177
4 2 4 294
1 0 -1 16

Ser du hvorfor det står 0 nederst i andre kolonne?

Eller du kan løse ved hjelp av innsettingsmetoden eller addisjonsmetoden.
Se der ja.....jeg hadde punsja feil i første likning... :oops:

så jeg hadde 1+1+1=1

rett og slett driti ut....(litt mer kaffe..så våkner jeg...)

så beklager for litt unødig mas..skal skjerpe meg........

men takker og bukker....da skjønner jeg kan hende litt mer av med tre ukjente...og ja..skal prøve meg litt på de to andre metodene..

og jepp..0 blir jo absolutt ingenting..men er hensyntatt i systemet til kalkulatoren for å få likningssettet til å 'gå' opp....
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Mongoose skrev: så beklager for litt unødig mas..skal skjerpe meg........
Du maser ikke. Lykke til med jobbinga!
Svar