Kjapt spørsmål til lodve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Hehe, men det er da fint for deg. :-)
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Hvis noen har tatt første prøve i R2, hadde jeg vært takknemmelig for et eksemplar, skal legge ut min prøve så fort jeg får den :P
fiasco
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Vil tro det er forskjellig fra skole til skole. Tror altså ikke at lodve får samme prøve som vi hadde, så det er ikke noe forsøk på juks, men snarere et lite tips, så han ser omtrent hvilke emner man berører. :D Til info kan jeg også si at vi bruker Sinus-bøkene.

Men ja, en prøve fra R2 hadde vært artig å få sett :D

Forresten, jeg bare. Hadde fysikkprøve i dag også, og jeg poster denne her utelukkende for egen interesse, egentlig, men forhåpentligvis er det jo noen andre som kan dra nytte av den. Både jeg og samtlige andre i klassen slet forresten med oppgave 5, så om noen kunne tatt den og beroliget nervene mine hadde jeg blitt glad. :D Har spurt på realisten.com, men som kjent er aktiviteten der heller laber.

Prøve i Fysikk 1 - kap 1 - 18.09.08

1
a)
Vis at 90 km/h = 25 m/s.
b) For å spare tid øker en bilist gjennomsnittsfarten fra 80 km/h til 90 km/h. Hvor mye tid sparer bilisten på dette tvilsomme påfunnet for hver mil han kjører?
c) En bilist passerer et skilt som viser at det er 48 km igjen til reisemålet. "Da er jeg framme om 48 min," tenker bilisten. Hvilken gjennomsnittsfart (i km/h) regner hun med å holde?

2 Bevegelseslikningene ved konstant akselerasjon er gitt ved
(1) v = v[sub]0[/sub] + at
(2) s = v[sub]0[/sub]t + (at[sup]2[/sup])/2
(3) v[sup]2[/sup] - v[sub]0[/sub][sup]2[/sup] = 2as
a) Vis at likning (1) kan utledes av likning (2) ved derivasjon.
b) Vis at likning (3) kan utledes av likningene (1) og (2) ved å eliminere t.

3 En bil starter fra ro og har konstant akselerasjon de neste 12 s. 4,0 s etter starten har bilen farten 36 km/h. Hvor langt går bilen i det første sekundet? Og i det 11. sekundet?

4 Du står på en balkong og kaster en ball loddrett oppover med fart 12 m/s. Velg positiv retning oppover i hele oppgaven. Sett g = 9,81 m/s[sup]2[/sup].
a) Bruk fartsformelen til å finne tiden ballen bruker på oppturen.
b) Hvor høyt over balkongen ligger toppunktet?
c) Hva er ballens posisjon når den er tilbake i utgangspunktet?
d) Bruk posisjonen og en av veiformlene til å finne samlet tid for opp- og nedturen. Sammenlikn med svaret i oppgave a).
e) Ballen treffer bakken 2,7 s etter starten. Hva er ballens posisjon nå? Hvor høyt ligger balkongen over bakken?
f) Hvilken fart har ballen på nedturen idet den passerer balkongen? Og når den treffer bakken?

5 En buss starter fra en holdeplass med akselerasjonen 0,75 m/s[sup]2[/sup]. Grete løper etter bussen. Hun har farten 8,0 m/s, og hun var 17,5 m bak bussen da den startet.
a) Hvor lang tid bruker Grete på å ta igjen bussen?
b) Hvor langt har hun da løpt fra det øyeblikket bussen startet?
c) Dersom Grete løper forbi bussen, kommer den til å ta henne igjen. På hvilket tidspunkt skjer det?

:D
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

Fysikk første kapittel, de fire bevegelseslikningene, morro med dem . :P
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Høres ut som du kan det, gidder du å ta oppg. 5? :D
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Åssen fysikkbok er det dere bruker, realist1? Deres første prøve ser jo voldsomt ut spør det meg :P Bruker fysikk 1 rom stoff og tid.

Å jukse på en matteprøve ville jo vært umulig. Og forresten kan du bruke alle hjelpemidler under prøven :P
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

På oppgave 5 er det vel bare å sette opp at [tex]s_b = \frac{1}{2}a_bt^2[/tex] og at [tex]s_g = v_gt - 17,5[/tex], der b og g står for henholdsvis bussen og Grete. Setter man disse to strekningene like hverandre får man ei likning med t som ukjent. Likninga har to løsninger, tidspunktet når Grete når igjen bussen og tidspunktet bussen når igjen Grete etterpå. Strekningen i b) er gitt ved en av strekningslikningene.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Vi bruker Ergo ;-)
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Realist1 skrev:Vil tro det er forskjellig fra skole til skole. Tror altså ikke at lodve får samme prøve som vi hadde, så det er ikke noe forsøk på juks, men snarere et lite tips, så han ser omtrent hvilke emner man berører. :D Til info kan jeg også si at vi bruker Sinus-bøkene.

Men ja, en prøve fra R2 hadde vært artig å få sett :D

:D
Selvfølgelig er det forskjell, lærerne lager jo prøvene selv, så tviler på at noen vil få samme oppgaver liksom. Men poenget er å få inn trening. Det er jo utrolig gøy å teste deg sjøl med en slik prøve for å se hvor mye du har forstått. Da tror jeg at man blir bedre forberedt, psykisk, til prøva :D

:)
fiasco
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Stemmer. :D
Samtidig er det litt spesielt å se Sinus-logoen trykt på papiret, samt formell informasjon om hvor lang tid som skal benyttes, akademisk språk osv. Minner nesten om en offisiell prøve. Har hatt dette designet på både X og R, med to forskjellige lærere.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Da har jeg fått tilbake R1-prøven og fysikkprøven, mens karakteren for X-prøven har blitt lagt ut på SkoleArena. Fikk 6 på fysikken og R-matten, men 5+ står det på X-prøven. Kan egentlig ikke helt huske hva som kan gå galt, så jeg gleder meg litt til å se prøven. :D
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Grattis Realist1 :)
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

skulle ønske jeg kunne hoppe over 10. og 1 videregående og hadde startet på andre videregående i år :P 10. er gørr kjedelig :cry:

foresten gratulere med karakterene realist1 ;)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Hehe, takk takk. :D

Er stygt redd for å virke litt blærete nå, men jeg ble faktisk litt misfornøyd da jeg så 5+. :P Følte matteprøvene gikk så bra, og er bortskjemt med 6erne i matte. Hadde det vært fysikken jeg fikk 5+ på hadde jeg vært storfornøyd. Følte liksom det gikk så bra på matteprøvene, mens på fysikkprøven var jeg sinnssykt usikker. Hadde forberedt meg til 5er, og holdt muligheten åpen for 4er. Så 6er var en gedigen opptur. Samtidig vil jeg gjerne se hva som var feil på X-prøven. :P Har ikke akkurat en god tone med læreren, så jeg ser gjerne for meg at han kan ha trukket meg ned fordi jeg manglet forklaring eller en mellomutregning eller noe sånt plukk. Skjønt, det kan jo være jeg dreit skikkelig på draget, men når jeg ser på oppgavene kan jeg ikke skjønne hvor jeg har gjort feil. Gleder meg som sagt til å se, får den igjen på tirsdag. :D

Og Thales, du bør absolutt glede deg til VG2. Sannsynligvis vil VG1 også være et løft fra ungdomsskolen, men spranget til VG2 tipper jeg du vil føle enda bedre. Veldig, veldig artig i år. Og jeg har vært så heldig å få gode og greie lærere i år, i motsetning til fra i fjor, som var et sant h***. :-)

Oi, for et langt innlegg.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

du burde få pluss i matte for a skrive så mange innleg i matematikk.net :P
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Svar