Årsprøve sinus r2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Baaz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 21/04-2016 19:38

Dolandyret skrev:Hvordan gikk det med dere? Fikk en del oppgaver jeg ikke har sett maken til før, så det var en del jeg ikke fikk helt til.
Kan laste opp bilder av prøva seinere i kveld.

Hadde selv R2 tentamen i dag. Gikk egentlig ganske bra, men er usikker på om jeg klarte enkelte av oppgavene.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Del 1, Ark 1
Del 1, Ark 1
1.jpg (90.21 kiB) Vist 3218 ganger
Del 1, Ark 2
Del 1, Ark 2
2.jpg (77.57 kiB) Vist 3218 ganger
Del 2, Ark 1
Del 2, Ark 1
3.jpg (94.59 kiB) Vist 3218 ganger
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret, hva skrev du på oppgave 5c?

Det skal være et nullpunkt, right?
Kanskje et til, men det er vanskelig å si ut i fra definisjonsmengden vi har fått?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Blir det ikke to da? Om grafen bare hadde hatt et nullpunkt måtte bunnpunktet hatt en ekstremalverdi større enn null.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Skrev at den hadde to nullpunkter. Siden grafen kun har ett vendepunkt, så vil den ha to nullpunkter.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Dolandyret skrev:Skrev at den hadde to nullpunkter. Siden grafen kun har ett vendepunkt, så vil den ha to nullpunkter.

Stemmer det.

Er ikke det mulig å finne funksjonsutrykket til den deriverte og antiderivere den funksjonen slik at du kan finne den opprinnelige funksjonen?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Parabel --> [tex]f'(x)=ax^2+bx+c[/tex]
[tex]f'(x)=a(x-x_1)(x-x_2)\rightarrow a(x+1)(x-3)\Leftrightarrow ax^2-2x-3[/tex]
[tex]f(0)=-3[/tex]
[tex]a*(-3)^2-2(-3)-3=-3\Leftrightarrow 9a=-3+3-6\Leftrightarrow a=-\frac{6}{9}=-\frac{2}{3}[/tex]
[tex]f'(x)=-\frac{2}{3}x^2-2x-3[/tex]
[tex]\int \left (-\frac{2}{3}x^2-2x-3 \right )dx[/tex]
[tex]f(x)=-\frac{2x^3}{9}-x^2-3x+C[/tex]


det går ikke drezky
Gjest

Dolandyret skrev:Skrev at den hadde to nullpunkter. Siden grafen kun har ett vendepunkt, så vil den ha to nullpunkter.
Jeg skjønner ikke helt, kunne du forklare det med at den har to nullpunkter, fordi den bare har ett vendepunkt? Er det slikt at den vil maks skjære x-aksen to ganger fordi den synker bare en gang eller no? Håper du kan forklare det slikt at jeg forstår, takk på forhånd!
Gjest

klarer noen oppgave 10b?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:klarer noen oppgave 10b?
Bare å skrive det inn i geogebra, finne de 10 første bunnpunktene, definere en liste som inneholder disse punktene og bruke sum[liste,antall elementer] for å få ut svaret. Det var hvert fall det jeg gjorde, så jeg håper det er en valid måte å løse den på :p
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest3

Hei!
Er del 1 også lokusprøven i dette tilfellet?
Gjest4

Hei!
Kunne du lagt ut hele del2?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest4 skrev:Hei!
Kunne du lagt ut hele del2?
det var hele del 2.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar