Kjapt spørsmål til lodve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Hehe, nåja. Har vært lenge borte nå, men jeg har da hatt min aktivitetsperiode. Uansett mange som har skrevet dobbelt så mye som meg. Men jeg interesserer meg nå for matte, så det er jo kjekt å ha et sted som dette. :D
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Thales skrev:du burde få pluss i matte for a skrive så mange innleg i matematikk.net :P
"Dr. House: Yeah, and dogs should stop licking themselves. It's not going to happen."
Sist redigert av 2357 den 19/09-2008 22:07, redigert 1 gang totalt.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

bruker selv mye av fritiden på matte ;) foresten de på matematikk.net burde sette opp et chatroom her inne :D
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

EDIT: leste ikke sitatet, slettet
Sist redigert av Thales den 19/09-2008 22:09, redigert 1 gang totalt.
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Enig. Eller, en IRC-kanal would do.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Hehe, det er nok ikke en metafor. Artig sitat som egentlig bare forteller "Det kommer ikke til å skje". Metaforen inni det er hundene. :D
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

mhm
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Realist1 skrev:Enig. Eller, en IRC-kanal would do.
Man har da alltids #matematikk på efnet.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Da har jeg fått X-matten tilbake igjen også. Den eneste feilen var på oppgaven der jeg skulle bevise at et stort tall var delelig på 11. Fikk riktig svar og alt, men underveis i forklaringen skrev jeg at 22 gikk opp i 11. Det er selvfølgelig feil, og det vet/visste jeg også, men jeg orket ikke rette opp i det, fordi det ville tatt så lang tid mtp plass på arket. Tenkte at han skjønte hva jeg mente. Men så sa han at sekserelever gjør ikke sånn slurvefeil, så da fortjente jeg ikke 6. :D Så jeg er jo forsåvidt fornøyd med alt rett hittil i år. :)

OT: Norsk- og kjemiprøve på neste onsdag :shock:
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Realist1 skrev:Da har jeg fått X-matten tilbake igjen også. Den eneste feilen var på oppgaven der jeg skulle bevise at et stort tall var delelig på 11. Fikk riktig svar og alt, men underveis i forklaringen skrev jeg at 22 gikk opp i 11. Det er selvfølgelig feil, og det vet/visste jeg også, men jeg orket ikke rette opp i det, fordi det ville tatt så lang tid mtp plass på arket. Tenkte at han skjønte hva jeg mente. Men så sa han at sekserelever gjør ikke sånn slurvefeil, så da fortjente jeg ikke 6. :D Så jeg er jo forsåvidt fornøyd med alt rett hittil i år. :)

OT: Norsk- og kjemiprøve på neste onsdag :shock:
Jeg hadde kjemiprøve i dag. Er det buffere dere holder på med ?
fiasco
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Thales skrev:bruker selv mye av fritiden på matte ;) foresten de på matematikk.net burde sette opp et chatroom her inne :D
Det hadde vært fantastisk ! :D
fiasco
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Har du Kjemi 1 da? Vi bruker hvertfall boken "Kjemien stemmer" og driver og hopper litt frem og tilbake. Veldig flink lærer, han vet hva han driver med. :D

Til første prøve er dette pensum:
1. Bindingstyper
2. Navn på molekyler og salter
3. Finne formel til et stoff
4. Balansere reaksjonslikninger
5. Regneoppgaver (mol, molar, konsentrasjon, ...)

Og nå har vi akkurat begynt på energiforhold ved reaksjoner (entalpi, entropi, spontane reaksjoner, energiforandring og eksoterme og endoterme reaksjoner). Virker som en fin utfordring det :)
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hvordan er kjemien i forhold til fysikken? Bare lurer siden jeg ikke har faget kjemi.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

lodve skrev:Hvordan er kjemien i forhold til fysikken? Bare lurer siden jeg ikke har faget kjemi.
Hos oss er kjemien lettere (mest pga lærerne). På denne prøven som handlet om buffere og pH beregning etc, fikk jeg 6/5, hadde to slurvefeil i mine regneopperasjoner og fikk derfor 1 poeng trekk. Hadde 35 poeng av 36 mulige poeng, og det er jeg ikke fornøyd med :cry: Så det er forferdelig strengt egentelig, i kjemi (føler jeg) i forhold til fysikk. Men, i fysikken er ting mye mer komplisert, og oppgavene mye mer brede.. altså i kjemi er oppgavene ofte det samme, i fysikk kan det kombineres til utrolig mange forskjellige situasjoner!

Realist1:

Jeg tar kjemi 2, ferdig med kjemi 1 !
Trenger du hjelp med noe i kjemien, bare si fra ;) - Synes den delen du er på nå er den letteste i kjemien + den organiske delen. Er du glad i matte, kommer støkiometrien også til å gå bra... men vent til du kommer til syre og base reaksjoner... der er det kaos som du må bruke masse tid på!

Lykke til, begge to :D
fiasco
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Forresten, prøver i R2 tas imot med en stor TAKK, (skal ha prøve rett etter høstferien), hadde vært veldig fint å ha noe å tygge på imens :D
fiasco
Svar