Matematikk R1 Eksamen diskusjonstråd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

R1-mannen

eulertallet skrev:Er det bare meg, eller var det veldig mange funksjonsoppgaver på eksamen i går, og kun såvidt noe geometri? Syns egentlig funksjoner er ganske greit, men dreit meg litt ut i går da jeg ikke greide å tyde oppgaveteksten ordentlig i oppg. 2 del 1. Den eneste geometrioppgaven som kom på eksamen var vel grei for de fleste? Gjorde den på et par minutter.
Ettersom sannsynlighet og geometri ikke er min sterkeste side i matte er jeg glad det kom to "lette" oppgaver om disse to temaene. Derrivasjon og funksjonsdrøfting passet godt for meg :)
hugilk

Jeg regner med å få 43 poeng av maksimalt 60 poeng. Er det da en mulighet for å få 5'er? Eller må jeg minst ha 45/60?
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

hugilk skrev:Jeg regner med å få 43 poeng av maksimalt 60 poeng. Er det da en mulighet for å få 5'er? Eller må jeg minst ha 45/60?
Forhåndssensurmøtet har ennå ikke vært. Der skal en rekke med sensorer i faget drøfte selve eksamen, og noen av besvarelsene de har rettet så langt.
Ut ifra det inntrykket de får fra en bunke med x besvarelser skal de vurdere vanskelighetsgrad og arbeidsmengde. Hvis det viser seg at eksamen var urimelig eller rimelig i noen grad, skal de vurdere karakterskalaen.

Så ikke fortvil og holde motet oppe fortsatt.
nerd96
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 22/04-2014 13:38

Løysingsforslaget er bra ifølgje mattelæraren min. Eg har berre ei innvending til oppgåve 4c): Ifølgje eksamensrettleiinga er det ønskelig å merke botn- og toppunkt på funksjonen når det er spørsmål om skisse.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Oppgave 4 er fra Del1 og i oppgave c) skal man tegne en skisse av grafen. Det som ligger i LF kan neppe betegnes som en skisse...
Er forøvrig enig i kommentaren over. Når man tegner en skisse bør alle punkter som brukes til å få frem skissen markeres. I dette tilfellet nullpunkt, toppunkt og bunnpunkt.
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Her er selvfølgelig løsningsforslaget en dårlig guide. Tok med grafen mest for at de som ser på LF skal få en indikasjon på om skissene deres er helt på bærtur eller ikke... :)
Åle

i oppgave 2c del1 står det at vi skal løse en ulikhet. Jeg glemte at x=1 ikke kan være en løsning fordi da går nevnern mot null. Ellers har jeg gjort hele oppgave 2 riktig, og det er 5p for oppgave 2. Tror dere jeg får et helt poeng minus for denne lille feilen?

Og hvis man bare har sånn 44p elr 44,5p, tror dere at sensoren kan gi 5er for det? eller må man absolutt ha 45p for å få en 5er?
Gjest

Åle skrev:i oppgave 2c del1 står det at vi skal løse en ulikhet. Jeg glemte at x=1 ikke kan være en løsning fordi da går nevnern mot null. Ellers har jeg gjort hele oppgave 2 riktig, og det er 5p for oppgave 2. Tror dere jeg får et helt poeng minus for denne lille feilen?

Og hvis man bare har sånn 44p elr 44,5p, tror dere at sensoren kan gi 5er for det? eller må man absolutt ha 45p for å få en 5er?
Samme poengsum kan gi to forskjellige karakterer. Husk det.
Åle

Hvordan kan samme poengsum gi to forskjellige karakterer?
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Åle skrev:Hvordan kan samme poengsum gi to forskjellige karakterer?
Helhetsinntrykket skal telle. Sensor skal vurdere hva slags feil som er begått. Slik kan en elev vippes opp og en annen ned, selv de fikk til like mange oppgaver (rent poengmessig). Poengskalaen i sensorveiledningen er kun veiledende.
Åle

hvis man har skrevet rotete, og stryket mange ting bort, kan det trekke ned i helhetsinntrykket?
Fordi jeg strøk masse over ogsånt, ettersom vi måtte bruke penn.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Å stryke over har generelt ingenting å si, så lenge ingen informasjon går tapt. Det er forventet at man skriver småfeil, og ikke vil starte hele arket på nytt. Jeg ville blitt heller overrasket dersom du IKKE kludra og strøk over litt.
Bilde
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

skf95 skrev:
Åle skrev:Hvordan kan samme poengsum gi to forskjellige karakterer?
Helhetsinntrykket skal telle. Sensor skal vurdere hva slags feil som er begått. Slik kan en elev vippes opp og en annen ned, selv de fikk til like mange oppgaver (rent poengmessig). Poengskalaen i sensorveiledningen er kun veiledende.
I tillegg til det som skf95 sier, som er meget viktig, kommer det også fram det å vise mer spesiell kunnskap,
som for eksempel å bruke kjerne regelen til å derivere et uttrykk på eksamen, når det er pensum over 1T nivå. Som f. eks den nest siste oppgaven på del 2 av eksamen, omkretsen av den likebeinte trekanten.
beverfar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 16/10-2014 14:34

God dag!

Jeg tror linken til LF er ødelagt. Ihvertfall får jeg bare beskjed om at filen er ødelagt og ikke kan åpnes.

Er problemet på min ende, eller har flere det problemet?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

beverfar skrev:God dag!

Jeg tror linken til LF er ødelagt. Ihvertfall får jeg bare beskjed om at filen er ødelagt og ikke kan åpnes.

Er problemet på min ende, eller har flere det problemet?
Ikke godt å si - si hvilken lenke er det du forsøker å bruke, så skal jeg sjekke det ut.
Svar