Kan noen hjelpe meg med dette!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

1-Skriv opp de tre neste leddene i tallfølgen 2,3,5,7,11,13.... Hva heter disse tallene?

-------------------------------------------------------------------------------------
2-Kubikktall nr.n er lik n[sup]3[/sup] Skriv de fem første kubikktallene.

-------------------------------------------------------------------------------------
3-I et oppdrettsanlegg er det 30000 glade lakser. Eieren regner med å hente opp 20% av bestanden og sette ut 8000 nye lakser hvert år. Antall lakser i slutten av hvert år danner en tallfølge. Finn de fire første tallene i denne tallfølgen. Hvordan går det med bestanden etter denne modellen?

----------------------------------------------------------------------------------
4-Finn en formel for ledd nr.n i tallfølgen 1/5, 1/8, 1/13, 1/20,......

-----------------------------------------------------------------------------------
5- 6000kr blir satt inn på en konto 8år på rad. Renten er 7%. Finn sluttverdien 2år etter at det siste beløpet er satt inn.


Takk på forhånd :oops:
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

1-Skriv opp de tre neste leddene i tallfølgen 2,3,5,7,11,13.... Hva heter disse tallene?

De tre neste tallene:[tex]\underline{\underline{15, 17 \quad og \quad 19}}[/tex]

Tallene kalles oddetall.


-------------------------------------------------------------------------------------
2-Kubikktall nr.n er lik n[sup]3[/sup] Skriv de fem første kubikktallene.

[tex]1^3 = \underline{\underline{1}}[/tex]

[tex]2^3 = \underline{\underline{8}}[/tex]

[tex]3^3 = \underline{\underline{27}}[/tex]

[tex]4^3 = \underline{\underline{64}}[/tex]

[tex]5^3 = \underline{\underline{125}}[/tex]

-------------------------------------------------------------------------------------
3-I et oppdrettsanlegg er det 30000 glade lakser. Eieren regner med å hente opp 20% av bestanden og sette ut 8000 nye lakser hvert år. Antall lakser i slutten av hvert år danner en tallfølge. Finn de fire første tallene i denne tallfølgen. Hvordan går det med bestanden etter denne modellen?


[tex]s_4 = ((((30000 \cdot 0,80 + 8000) \cdot 0,80) + 8000) \cdot 0,80 + 8000) \cdot 0,80 + 8000 = [/tex]

[tex]30000 \cdot 0,80^4 + 8000 \cdot 0,80^3 + 8000 \cdot 0,80^2 + 8000 \cdot 0,80 + 8000 = \underline{\underline{47616}}[/tex]

Leddet [tex]30000 \cdot 0,80^n \quad[/tex] går mot null når [tex]n \rightarrow \infty[/tex]

Resten av rekke har summen: [tex]s_n = 8000 \cdot \frac{1}{1 - 0,8} = 40000[/tex]

Derfor vil bestanden gå mot 40000 glade lakser "over tid".
----------------------------------------------------------------------------------
4-Finn en formel for ledd nr.n i tallfølgen 1/5, 1/8, 1/13, 1/20,......

Må tenke litt mer på den... Kommer tilbake!

-----------------------------------------------------------------------------------
5- 6000kr blir satt inn på en konto 8år på rad. Renten er 7%. Finn sluttverdien 2år etter at det siste beløpet er satt inn.

[tex]\left( 6000 \cdot \frac{1,07^8-1}{1,07-1} \right) \cdot 1,07^2 \approx 70479[/tex]
Sist redigert av ettam den 26/11-2006 12:10, redigert 3 ganger totalt.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

ettam skrev:1-Skriv opp de tre neste leddene i tallfølgen 2,3,5,7,11,13.... Hva heter disse tallene?

De tre neste tallene:[tex]\underline{\underline{15, 17 og 19}}[/tex]

Tallene kalles oddetall.
Hehe - når ble 2 et oddetall? Og 9 et partall?

Det er nok primtallene det der, ja. Da er de neste tre tallene 17, 19 og 23.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

sEirik skrev:
ettam skrev:1-Skriv opp de tre neste leddene i tallfølgen 2,3,5,7,11,13.... Hva heter disse tallene?

De tre neste tallene:[tex]\underline{\underline{15, 17 og 19}}[/tex]

Tallene kalles oddetall.
Hehe - når ble 2 et oddetall? Og 9 et partall?

Det er nok primtallene det der, ja. Da er de neste tre tallene 17, 19 og 23.
Helt enig! Var litt for rask der...!
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

Tusen hjertelig takk for hjelpen ettam o erik :wink:
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

ettam skrev:
6000kr blir satt inn på en konto 8år på rad. Renten er 7%. Finn sluttverdien 2år etter at det siste beløpet er satt inn.

[tex]\left( 6000 \cdot \frac{1,07^8-1}{1,07-1} \right) \cdot 1,07^2 \approx 70479[/tex]
Jeg forstår ikke hvorfor noen ganger skrives det sånn:
[tex]\left( 6000 \cdot \frac{1,07^8-1}{1,07-1} \right) \cdot 1,07^2 \approx 70479[/tex]
og andre ganger skrives det sånn:
[tex]\left( 6000 \cdot \frac{1-1,07^8}{1-1,07} \right) \cdot 1,07^2 \approx 70479[/tex]
Hvorfor det :?: :!:
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Marwa skrev: Jeg forstår ikke hvorfor noen ganger skrives det sånn:
[tex]\left( 6000 \cdot \frac{1,07^8-1}{1,07-1} \right) \cdot 1,07^2 \approx 70479[/tex]
og andre ganger skrives det sånn:
[tex]\left( 6000 \cdot \frac{1-1,07^8}{1-1,07} \right) \cdot 1,07^2 \approx 70479[/tex]
Hvorfor det :?: :!:
Det er to identiske måter å skrive formelen på. Når k > 1, er det mer praktisk på formen (k - 1), men når k < 1, er de tmer praktisk med (1 - k). Da får man nemlig positive tall i teller og nevner. I teorien har det ingenting å si, men i praksis kan det bli bittelitt enklere.

[tex]\frac{1-a}{1-b} = \frac{a-1}{b-1}[/tex].

Du kan prøve å bevise dette selv. Tips. multipliser med -1 oppe og nede i brøken.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Det blir det samme hva du gjør. Prøv å regne ut begge brøkene selv.

Noen lærebøker bruker den første andre den andre måten... :wink:
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

sEirik skrev:
Marwa skrev: Jeg forstår ikke hvorfor noen ganger skrives det sånn:
[tex]\left( 6000 \cdot \frac{1,07^8-1}{1,07-1} \right) \cdot 1,07^2 \approx 70479[/tex]
og andre ganger skrives det sånn:
[tex]\left( 6000 \cdot \frac{1-1,07^8}{1-1,07} \right) \cdot 1,07^2 \approx 70479[/tex]
Hvorfor det :?: :!:
Det er to identiske måter å skrive formelen på. Når k > 1, er det mer praktisk på formen (k - 1), men når k < 1, er de tmer praktisk med (1 - k). Da får man nemlig positive tall i teller og nevner. I teorien har det ingenting å si, men i praksis kan det bli bittelitt enklere.

[tex]\frac{1-a}{1-b} = \frac{a-1}{b-1}[/tex].

Du kan prøve å bevise dette selv. Tips. multipliser med -1 oppe og nede i brøken.
Nå forstår jeg den :D Takk for forklarningen.
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

ettam skrev:Det blir det samme hva du gjør. Prøv å regne ut begge brøkene selv.

Noen lærebøker bruker den første andre den andre måten... :wink:
Yeahh, men problemet var at min bok brukte begge måter derfor ble jeg litt forvirra :wink: ...men jeg forstå det nå!!
Svar