Tegne grafer i rommet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Jeg har lyst til å tegne en graf i et tredimensjonalt koordinatsystem, med riktig perspektiv. Jeg ser for meg at det krever en funksjon som gitt et punkt i rommet, spytter tilbake et punkt i planet, dvs. hvor på 2d-avbildningen punktet skal settes. I tillegg må man ha flere konstanter, på samme måte som xmin, xmax, ymin, ymax i 2d-koordinatsystem.

Noen som vet hvordan matematikken er her?
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

sEirik skrev:Jeg har lyst til å tegne en graf i et tredimensjonalt koordinatsystem, med riktig perspektiv. Jeg ser for meg at det krever en funksjon som gitt et punkt i rommet, spytter tilbake et punkt i planet, dvs. hvor på 2d-avbildningen punktet skal settes. I tillegg må man ha flere konstanter, på samme måte som xmin, xmax, ymin, ymax i 2d-koordinatsystem.

Noen som vet hvordan matematikken er her?
For det første hvis du vil tegne grafen i et tredimensjonalt, trenger vi altså tre koordinatakser!!!.
Du må nok ha et punkt(a,b,c) og en vektor n=[x,y,z]. For å finne en paramterframstilling ganger vi sammen punktet p sammen med vektoren n....---->[x,y,z]=ax+by+cz
Videre er jeg litt usikker på...jeg vet ikke akkurat hva du er ute etter med spørmåle ditt!!
:?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Her er et eksempel:

Bilde

Gitt et punkt i rommet, så må jeg vite hvor på illustrasjonen jeg skal plassere det. For det å tegne en tredimensjonal graf innebærer jo å legge avtrykket av det tredimensjonale på et todimensjonalt plan.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Hmm, her fant jeg visst litt om det. Ser ut til at jeg må lære meg litt om matriser først.
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

hmmm, jeg tror ikke at jeg har lært noe slik på skole :?
Det ser ikke ut som om den er for VkII (eller mindre)... :wink: Hvilke klasse går du på :roll:
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Hehe, det er nok ikke akkurat MX-stoff det der.
Vil heller tippe det er universitetsstoff, så du trenger ikke å være rett for at det er noe du ikke har lært :P
Var bare nysgjerrig på hvordan man tegner noe slikt i riktig perspektiv - kanskje for å lage et dataprogram for 3D-funksjoner eller noe.
Onkel
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 26/11-2006 20:45
Sted: Kristiansand

Derive er et program som skolen vår bruker i matematikk og fysikk. Der
er det gode muligheter for å tegne alle slags grafer i rom. Dessuten er det
mulighet for å tegne romlegemer som feks. kuler og terninger. Også kan
man også tegne plan.
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

Onkel skrev:Derive er et program som skolen vår bruker i matematikk og fysikk. Der
er det gode muligheter for å tegne alle slags grafer i rom. Dessuten er det
mulighet for å tegne romlegemer som feks. kuler og terninger. Også kan
man også tegne plan.
Oiiii, hvordan da???
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

sEirik skrev:Hehe, det er nok ikke akkurat MX-stoff det der.
Vil heller tippe det er universitetsstoff, så du trenger ikke å være rett for at det er noe du ikke har lært :P
Var bare nysgjerrig på hvordan man tegner noe slikt i riktig perspektiv - kanskje for å lage et dataprogram for 3D-funksjoner eller noe.
Okei :wink: ....Lykke til med det du gjør da!!
Svar