Jeg har lyst til å tegne en graf i et tredimensjonalt koordinatsystem, med riktig perspektiv. Jeg ser for meg at det krever en funksjon som gitt et punkt i rommet, spytter tilbake et punkt i planet, dvs. hvor på 2d-avbildningen punktet skal settes. I tillegg må man ha flere konstanter, på samme måte som xmin, xmax, ymin, ymax i 2d-koordinatsystem.
Noen som vet hvordan matematikken er her?
Tegne grafer i rommet
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
For det første hvis du vil tegne grafen i et tredimensjonalt, trenger vi altså tre koordinatakser!!!.sEirik skrev:Jeg har lyst til å tegne en graf i et tredimensjonalt koordinatsystem, med riktig perspektiv. Jeg ser for meg at det krever en funksjon som gitt et punkt i rommet, spytter tilbake et punkt i planet, dvs. hvor på 2d-avbildningen punktet skal settes. I tillegg må man ha flere konstanter, på samme måte som xmin, xmax, ymin, ymax i 2d-koordinatsystem.
Noen som vet hvordan matematikken er her?
Du må nok ha et punkt(a,b,c) og en vektor n=[x,y,z]. For å finne en paramterframstilling ganger vi sammen punktet p sammen med vektoren n....---->[x,y,z]=ax+by+cz
Videre er jeg litt usikker på...jeg vet ikke akkurat hva du er ute etter med spørmåle ditt!!
Hehe, det er nok ikke akkurat MX-stoff det der.
Vil heller tippe det er universitetsstoff, så du trenger ikke å være rett for at det er noe du ikke har lært
Var bare nysgjerrig på hvordan man tegner noe slikt i riktig perspektiv - kanskje for å lage et dataprogram for 3D-funksjoner eller noe.
Vil heller tippe det er universitetsstoff, så du trenger ikke å være rett for at det er noe du ikke har lært
Var bare nysgjerrig på hvordan man tegner noe slikt i riktig perspektiv - kanskje for å lage et dataprogram for 3D-funksjoner eller noe.
Derive er et program som skolen vår bruker i matematikk og fysikk. Der
er det gode muligheter for å tegne alle slags grafer i rom. Dessuten er det
mulighet for å tegne romlegemer som feks. kuler og terninger. Også kan
man også tegne plan.
er det gode muligheter for å tegne alle slags grafer i rom. Dessuten er det
mulighet for å tegne romlegemer som feks. kuler og terninger. Også kan
man også tegne plan.
Oiiii, hvordan da???Onkel skrev:Derive er et program som skolen vår bruker i matematikk og fysikk. Der
er det gode muligheter for å tegne alle slags grafer i rom. Dessuten er det
mulighet for å tegne romlegemer som feks. kuler og terninger. Også kan
man også tegne plan.
Okei ....Lykke til med det du gjør da!!sEirik skrev:Hehe, det er nok ikke akkurat MX-stoff det der.
Vil heller tippe det er universitetsstoff, så du trenger ikke å være rett for at det er noe du ikke har lært
Var bare nysgjerrig på hvordan man tegner noe slikt i riktig perspektiv - kanskje for å lage et dataprogram for 3D-funksjoner eller noe.