hvordan fikk læreren dettè?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

Når det spørs om å finne vinkel mellom <-360' og 360'>

Hvordan kan jeg vite hvor mange vinkler jeg bør finne????!!!

eks. [symbol:rot]3 sinx-cosx=0 (del på cosx)
vil vi få [symbol:rot]3tanx-1=0 videre blir det tanx=1/[symbol:rot]3=30'
reglen for tangus når tallet er postivit er x=30' +k*180'
Det jeg ikke forstår er hvordan fikk læreren disse tallene x=8{-330',-150',30',210'}
Hvordan og hvorfor??

Takk og bukker for alle som kan hjelpe :wink:
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
OleMartin
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 30/08-2006 18:42

Jo, fordi, se for deg enhetssirkelen.Der er det altså 360 grader helt rundt. og den er delt inn i fire igjen. Og kommer derfor opp med fire alternativer.


Går det ann å tegne på ett vis så jeg kan forklare bedre?
russ07
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 332
Registrert: 30/10-2006 19:43
Sted: Oslo

OleMartin skrev:Jo, fordi, se for deg enhetssirkelen.Der er det altså 360 grader helt rundt. og den er delt inn i fire igjen. Og kommer derfor opp med fire alternativer.


Går det ann å tegne på ett vis så jeg kan forklare bedre?
jeg vet ikke, men du kan godt sende den via email hvis du kan???" :D
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
Svar