Side 1 av 1

hvordan fikk læreren dettè?

Lagt inn: 28/11-2006 18:41
av russ07
Når det spørs om å finne vinkel mellom <-360' og 360'>

Hvordan kan jeg vite hvor mange vinkler jeg bør finne????!!!

eks. [symbol:rot]3 sinx-cosx=0 (del på cosx)
vil vi få [symbol:rot]3tanx-1=0 videre blir det tanx=1/[symbol:rot]3=30'
reglen for tangus når tallet er postivit er x=30' +k*180'
Det jeg ikke forstår er hvordan fikk læreren disse tallene x=8{-330',-150',30',210'}
Hvordan og hvorfor??

Takk og bukker for alle som kan hjelpe :wink:

Lagt inn: 28/11-2006 18:49
av OleMartin
Jo, fordi, se for deg enhetssirkelen.Der er det altså 360 grader helt rundt. og den er delt inn i fire igjen. Og kommer derfor opp med fire alternativer.


Går det ann å tegne på ett vis så jeg kan forklare bedre?

Lagt inn: 28/11-2006 19:07
av russ07
OleMartin skrev:Jo, fordi, se for deg enhetssirkelen.Der er det altså 360 grader helt rundt. og den er delt inn i fire igjen. Og kommer derfor opp med fire alternativer.


Går det ann å tegne på ett vis så jeg kan forklare bedre?
jeg vet ikke, men du kan godt sende den via email hvis du kan???" :D