problemer med fullstendig kvadrat ,1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mastoks
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 29/08-2006 16:10

jeg har en oppgave som jeg sliter med: Jeg skal lage et fulstendig kvadrat av dette generelle andregradsuttrykket. faktoriser uttrykket
ax^2+bx+c
Jeg startet med å sett a utenfor parantesen, så har jeg ikke kommet så mye lengre. Er det noen som kan hjelpe meg?

takk for alle svar
casusa
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 12/03-2006 16:49
Sted: Somewhere over the rainbow

jeg vet ikke så veldig mye om temaet, men kanskje du skulle sett x utenfor slik at du får:

x(ax+b)+c

Men som sagt du bør kanskje spørre noen andre :?
casusa
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 12/03-2006 16:49
Sted: Somewhere over the rainbow

jeg vet ikke så veldig mye om temaet, men kanskje du skulle sett x utenfor slik at du får:

x(ax+b)+c

Men som sagt du bør kanskje spørre noen andre :?
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

mastoks skrev:jeg har en oppgave som jeg sliter med: Jeg skal lage et fulstendig kvadrat av dette generelle andregradsuttrykket. faktoriser uttrykket
ax^2+bx+c
Jeg startet med å sett a utenfor parantesen, så har jeg ikke kommet så mye lengre. Er det noen som kan hjelpe meg?

takk for alle svar
hmmm... er usikker men :

[tex]a(x^2+{bx\over a}+{c\over a})[/tex]

[tex]a((x+\frac{b}{2a})^2+{c\over a}-(\frac{b}{2a})^2)[/tex]
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Frank KJ
Cayley
Cayley
Innlegg: 95
Registrert: 20/11-2006 01:22
Sted: Bærum

Utrykket [tex]x^2 + bx + c[/tex] er et fullstendig kvadrat dersom [tex](\frac{b}{2})^2 = c[/tex]
Da er

[tex] x^2 + bx + c = (x + \frac{b}{2})^2 [/tex]

Hvis du har a, deler du først utrykket på a.
Svar