Sannsynlighet igjen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kahodadh
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 03/12-2006 15:29
Sted: Sarpsborg

Hei er det noen som kan svaret på denne?

I en klasse med 15 elever der 8 er gutter og 7 jenter.
3 jenter tror på julenissen
7 gutter tror på julenissen
sannsynligheten for at to jenter blir trukket ut er 1/5
Hva er sannsynligheten for at ingen av disse to jentene tror på julenissen?
Sist redigert av kahodadh den 03/12-2006 18:59, redigert 1 gang totalt.
mathowner

sannsynligheten for at ingen av dem tror på julenissen er det samme som sannsynligheten for at jeg knuller mordi :lol:
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

Hvorfor er ikke denne karen bannet?

Ikke nok med at du troller, men du gjør det så dårlig at det blir ikke morsomt engang.

Finn deg et annet forum til å vise hvor latterlig du er
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Siden det er 7 jenter totalt, og fire av dem ikke tror på julenissen, så er sannsynligheten for at den første jente som blir trukket ut ikke tror på nissen 4/7. For jente nummer to, blir da sannynligheten 3/6. Den totale sannsynligheten for at ingen av dem tror på julenissen blir da 4/7*3/6.

Nå forutsetter jeg at det alt er gitt i oppgaven at det faktisk er to jenter som blir trukket ut. Slik jeg tolket den i hvert fall :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
kahodadh
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 03/12-2006 15:29
Sted: Sarpsborg

Takk for svaret, det var slik jeg tenkte også. Problemet er at fasiten sier 12/35, er det fasiten som er feil da?
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Virker som om fasiten regner i forhold til at det er 6 jenter i utgangspunktet og ikke 7. Jeg mener fasiten må være feil på denne oppgaven. Ser ingen logikk i at svaret skulle bli nettopp 12/35.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar