Driver med noen oppgaver nå som går på styrke og energi.
M=lgE-4,4/1,5
a) Hvor stort er utslaget M på Richterskalaen når E= 2,5*10^16.
Dette har jeg regnet ut til blir 8.
b) Finn ved regning hvor mye energi som utvikles når M=4?
c) Skriv sammenhengen mellom E og M på formen lg E=a*M+b
der a og b er konstanter.
d) Hvor mye øker lg E når M øker med 1?
e) Skriv et uttrukk for E på formen:
E=A*b^M
der A og b er konstanter...
Hadde vært kun super super flott om noen hadde gidde hjelpt meg med disse oppgavene her altså. Får ikke til.
Forbredelse til tentamen 2MX
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Dersom svaret ditt i a) skal stemme er det en liten feil i din formel (slik du skriver den). den skal vel være:Maija skrev:Driver med noen oppgaver nå som går på styrke og energi.
M=lgE-4,4/1,5
a) Hvor stort er utslaget M på Richterskalaen når E= 2,5*10^16.
Dette har jeg regnet ut til blir 8.
b) Finn ved regning hvor mye energi som utvikles når M=4?
c) Skriv sammenhengen mellom E og M på formen lg E=a*M+b
der a og b er konstanter.
d) Hvor mye øker lg E når M øker med 1?
e) Skriv et uttrukk for E på formen:
E=A*b^M
der A og b er konstanter...
Hadde vært kun super super flott om noen hadde gidde hjelpt meg med disse oppgavene her altså. Får ikke til.
[tex]M = \frac {lg E - 4,4}{1,5}[/tex]
Det regner i hvertfall jeg videre med...
b) Får å løse likningen:
[tex] \frac {lg E - 4,4}{1,5} = 4[/tex]
[tex] lg E - 4,4 = 4 \cdot 1,5 [/tex]
[tex] lg E = 6 + 4,4 [/tex]
[tex]lg E = 10,4[/tex]
[tex]10 ^{lg E} = 10^{10,4}[/tex]
[tex] E \approx 2,5 \cdot 10^{10} [/tex]
c)
[tex]M = \frac {lg E - 4,4}{1,5}[/tex]
[tex] 1,5 \cdot M = lg E - 4,4 [/tex]
[tex] lg E = 1,5 \cdot M + 4,4 [/tex]
d)
[tex]lg E \quad[/tex] øker med 1,5 når M øker med 1
e)
[tex] lg E = 1,5 \cdot M + 4,4 [/tex]
[tex] 10^{lg E} = 10^{1,5 \cdot M + 4,4} [/tex]
[tex] E = 10^{lg E} = 10^{1,5 \cdot M} \cdot 10^{4,4} = 10^{4,4} \cdot 10^{1,5}^M \approx 2,5 \cdot 10^4 \cdot 31,6^M[/tex]
Sist redigert av ettam den 04/12-2006 16:46, redigert 7 ganger totalt.
Tusen tusen takk..
Den her forstår jeg heller ikke:
-1 er en løsning på likningen x=2-rottegn x+a, der a er en konstant. Finn eventuelle andre løsninger ved regning.
hvordan går man frem i slike oppgaver når man har med konstanter å gjøre?
Den her forstår jeg heller ikke:
-1 er en løsning på likningen x=2-rottegn x+a, der a er en konstant. Finn eventuelle andre løsninger ved regning.
hvordan går man frem i slike oppgaver når man har med konstanter å gjøre?