Vektorregning-------fort!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
brainuser
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 30/11-2006 19:19

Punktene A(-2,4), B(2,-2), C(8,2) og D(4,8) har jeg. Diagonalene i kvadratet skjærer hverandre i et punkt E. Finn ved regning koordinatene til dette punktet. Trenger forklaring. Har prøvd flere mulige måter, men ikke noe svar. Blant annet prøvde jeg å lage parameterframestiliinger for begge diagonalene og finne skjæringspunktet!

Takker på forhånd!
brainuser
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 30/11-2006 19:19

Hvis noen kunne svare meg fortest mulig, ville jeg satt veldig pris på det! :oops:
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Siden du har et kvadrat vil skjæringpunktene til diagonalene halvere hverandre derfor kan du for eksempel gjøre slik:

[tex]\vec {OE} = \vec {OA} + \vec{AE} = \vec {OA} + \frac 12 \cdot\vec{AC}[/tex]

Da vil de vektorkoordinatene du finner fram til være de samme som koordinatene til punktet E.

Ok?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

brainuser skrev:Punktene A(-2,4), B(2,-2), C(8,2) og D(4,8) har jeg. Diagonalene i kvadratet skjærer hverandre i et punkt E. Finn ved regning koordinatene til dette punktet. Trenger forklaring. Har prøvd flere mulige måter, men ikke noe svar. Blant annet prøvde jeg å lage parameterframestiliinger for begge diagonalene og finne skjæringspunktet!

Takker på forhånd!
Din metode burde også fungere her...
brainuser
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 30/11-2006 19:19

hey, du er en smarting!
Nå fikk jeg riktig svar! :lol:
Svar