graf på kalkulator...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Katta
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 05/12-2006 11:19

hvordan tegner jeg r=1(brøkstrek)3 delta +1 på kalkulatoren? Jeg prøvde å gå innpå graf, type:r og skrev inn funksjonen, men etter fasiten så skal grafen gå rundt som en spiral på en måte slik at den krysser y-aksen 2 ganger, den ene på plussiden og den andre på minussiden...men da jeg prøvde å tegne den inne på kalkulatoren gikk den bare halveis..hva gjør jeg feil? håper du forstår spørsmålet mitt.[/sup][/sub][/tex][/u]
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Du har sikkert skrevet inn funksjonen helt riktig. Det som kan være feil, er view-windowinnstillingene du har valgt. Husk at det ikke er nok bare å stille xmin, xmax, ymin og ymax. Du må også stille hvilke verdier av delta du vil at grafen skal tegnes for. Høres ut som om du vil tegne den fra 0 til 720. Så kan pitch være 3.6 eller 7.2, jo lavere pitchen er, jo mer detaljert og mindre hakkete blir grafen, men jo lengre tid tar det å tegne den.
Svar